V odvětví, kterému často dominují tradiční provozovatelé a skromné výnosy, si Helrom razí novou cestu. Frankfurtská společnost pro železniční nákladní dopravu, založená v roce 2018 Romanem Noackem a bývalým výkonným ředitelem Kanadských národních železnic Keithem Hellerem, překonala očekávání odvětví strategií Precision Scheduled Railroading (PSR) inspirovanou severoamerickými modely nákladní dopravy.
Společnost Helrom vstoupila na trh, kterému dominují giganti jako DB Cargo, která sama o sobě v roce 2023 podle „Vždycky jsem viděl obrovský trh s obrovským potenciálem,“ řekl v nedávném rozhovoru pro DVZ. „Založení společnosti Helrom jsem nepovažoval za nijak zvlášť odvážný ani riskantní krok.“
Helrom: Od vize k rychlosti
Růst společnosti Helrom dokazuje, že jeho instinkty jsou správné. První vlak společnosti jel na podzim roku 2020. Do roku 2024 se tržby meziročně ztrojnásobily na 23 milionů EUR a Helrom nyní provozuje šest kyvadlových linek spojujících Německo s Rakouskem , Itálií a Maďarskem . Tato expanze přichází navzdory širší recesi v nákladní dopravě a dokazuje odolnost jejího modelu.
Tento model čerpá inspiraci z druhé strany Atlantiku. Během svého působení v DB Cargo se Noack setkal s Hellerem, veteránem CN a bývalým spolupředsedou DB Schenker Rail. Byl to Heller, kdo Noacka seznámil s metodou Precision Scheduled Railroading (PSR), což je metodologie, která transformovala severoamerické nákladní operace důrazem na disciplínu v jízdním řádu, kontrolu nákladů a produktivitu aktiv. Noack v ní viděl stejný druh štíhlého procesního myšlení, které přetvořilo automobilový průmysl – téma, které ho fascinovalo už od školních let.
„Uvědomili jsme si, že implementace PSR by nebyla proveditelná v rámci starších struktur velkých evropských operátorů,“ vysvětlil Noack. „Proto jsme Helrom postavili od nuly na základě těchto principů.“
Helrom: Získává investice
Na rozdíl od mnoha železničních startupů s velkým rozpočtem, které se potýkají s vysokými kapitálovými náklady a nízkými maržemi, se společnosti Helrom podařilo přilákat značné investice. Společnost nedávno získala více než 30 milionů EUR nových finančních prostředků na podporu své další fáze růstu. Zatímco sektor železniční nákladní dopravy obvykle nabízí skromné jednociferné výnosy – pokud vůbec nějaké – přístup společnosti Helrom přesvědčil podporovatele, že zefektivnění provozu a disciplinované plánování mohou přinést konkurenční výhodu.
Noackův pohled je v ostrém kontrastu s konvenčním názorem v tomto odvětví, kde jsou vstupní bariéry vysoké a konsolidace je normou. Z zhruba 250 provozovatelů nákladní dopravy v Německu je pouze asi čtvrtina v soukromém vlastnictví, přičemž většina ostatních je podporována veřejnými institucemi nebo státními železnicemi. Helrom však dokazuje, že hbitý nováček s jasnou provozní filozofií může konkurovat.
Společnost Helrom se od ostatních liší nejen doktrínou PSR, ale také tím, jak se tato doktrína promítá do praxe v evropském kontextu. Místo slibování služeb je společnost poskytuje konzistentně. Nehoní se za objemem za každou cenu, ale zaměřuje se na to, co dokáže spolehlivě realizovat. Tato filozofie vedla k postupnému, ale spolehlivému rozšiřování sítě tras s důrazem na provozní disciplínu a kvalitu služeb.
Helrom: Co se dá očekávat?
Společnost Helrom se nyní nachází v bodě zlomu. Vzhledem k zajištění financování a rostoucímu zastoupení ve střední Evropě je další výzvou rozšíření bez ztráty efektivity, která ji odlišuje. Zda se vzorec společnosti inspirovaný PSR podaří uspět i ve větších objemech, se teprve uvidí, ale dynamika je jasná. Vzhledem k tomu, že se odvětví zaměřuje na dekarbonizaci , digitalizaci a přechod na jiné druhy dopravy , společnosti jako Helrom si vytvářejí prostor v odvětví, které bylo dříve považováno za uzavřené pro nováčky.