foto: Moje Louny / public domain/Vagonka Louny
Velmi neutěšená finanční situace panuje ve společnostech Wagon LOSTR Louny a TSS Hulín spadající do portfolia slovenských podnikatelů na železnici bratrů Petera a Rudolfa Šušky. Podle posledních zpráv železničních odborářů dochází dokonce už k propouštění kvalifikovaného personálu.
Už březnové zasedání Odborového sdružení železničářů nastínilo problémy, s jakými se potýká lounská vagonka Wagon LOSTR a Traťová strojní společnost TSS Hulín slovenských vlastníků. Předsedkyně Nedrážního republikového výboru Renata Dousková na jednání přítomné informovala o situaci v oblasti nedrážních podniků. Konstatovala přitom složitou situaci v podniku TSS Hulín.
„Majitelé tohoto podniku snižují svým zaměstnancům mzdy, mají nedostatek zakázek a v důsledku toho řada zaměstnanců tento podnik opouští. Nepříliš dobrá situace je rovněž v podniku Wagon LOSTR, kde zaměstnavatel snižuje mzdové ohodnocení zaměstnanců téměř na minimální mzdu. Proto někteří zaměstnanci firmy podávají výpověď,“ uvedla Dousková. Redakce podotýká, že ke snižování má docházet formou změny mzdového výměru.
A nezdá se, že by se blýskalo na lepší časy, spíše naopak. Na středečním jednání ústředí OSŽ v Praze dokonce zaznělo, že v Hulíně se plánuje propuštění kvalifikovaného personálu s výrobním know-how. Konference vyjádřila naději, že „o tyto pracovníky by mohly projevit zájem například České dráhy nebo Správa železnic, která aktuálně nabízí i náborový příspěvek.“ Logicky se tedy nabízí otázka, kterou vznáší odboráři i zaměstnanci, zda i v případě výhry v nějakém z budoucích tendrů bude firma schopna případnou zakázku splnit.
Podle dostupných informací odborů došlo ve společnosti Wagon Lostr v období 2023–2024 k poklesu mezd přibližně o jednotky procent.“ Naopak u společnosti TSS, a.s. byl pokles mezd výraznější, přesahující 10 %. Průměrné meziroční poklesy mezd budou statisticky vykázány v následujícím roce, uvedla na dotaz redakce RAILTARGET Dousková. Předsedkyně rovněž na dotaz uvedla, že v tuto chvíli nemá informace, že by že by Wagon LOSTR měl mít nasmlouvané nové zakázky, které by podniku pomohly.
Psali jsme
Redakce RAILTARGET pravidelně informuje čtenáře o situaci okolo společnosti OOS (Ostravské opravy a strojírny), která je součástí impéria bratrů…
Dusná atmosféra
Redakci potvrdil interní zdroj, že v lounském podniku nepanuje zrovna přívětivá pracovní atmosféra a situace se od čtyři roky starého komentáře na serveru Atmoskop.cz (viz níže) příliš nezměnila. Zde si jeden ze zaměstnanců veřejně stěžuje mimo jiné na chaos, špatnou koordinaci oddělení a na arogantní chování managementu.

ČD CARGO zrušilo zakázku
Jistou naději mohla dodat společnost ČD Cargo. Ta podle Železničního magazínu v listopadu minulého roku vypsala soutěž na až 300 nových plošinových vozů (50x Sggns a 150x Sggrs, s opcí na dalších 100x Sggrs). Jak vyplývá z portálu veřejných zakázek, do soutěže se přihlásilo pět uchazečů (Kolowag, NYMWAG, TATRAVAGÓNKA, Đuro Đaković Specijalna vozila a právě Wagon LOSTR). Ke smůle uchazečů byla veřejné zakázka nicméně po čase zrušena.
Psali jsme
Dobrá zpráva pro železnice. Největší výrobce ocelových plechů v Česku, společnost Vítkovice Steel, se chystá na velké změny. Novým vlastníkem…
Lounská vagonka: Jména se mění, problémy zůstávají
Jako by lounská vagonka byla začarovaná, bez ohledu na majitele. Její problémy se táhnou hluboko do minulosti. Už před téměř dvanácti lety, dorazil k českobudějovickému krajskému soudu insolvenční návrh na lounskou vagónku, tenkrát pod jménem Legios. Stála za ním slovenská Všeobecná uverová banka. Jí společnost v té době dlužila více než dvě stě milionů korun. Z insolvenčního řízení se postupem času a nabalováním dalších pohledávek stal jeden z největších konkurzů vrepublice. S celkovými pohledávkami za 3,285 miliardy korun se přihlásilo 322 věřitelů. Konkurz firmy, v Lounech dřív známé jako LOSTR a později přejmenované na Heavy Machinery Services, se pomalu blíží k závěru. Insolvenční správkyně rozprodává zbylý majetek, probíhají poslední soudní bitvy o pohledávky, dochází k vypořádání.
Ani posledním majitelům se nedaří obnovit poškozenou důvěryhodnost. Na podivné hospodaření jejich firem naše redakce několikrát upozorňovala. Ať už se jednalo o zásah NCOZ v sídle firmy vydání dvou akcií v celkové hodnotě 7,5 miliardy. Účelový převod tisícovek vagonů nebo úřední zabavením majetku kvůli dluhu za 145 milionů korun. Nic z toho nevrhá pozitivní světlo na vedení firmy.
Klesá celý sektor
Bohužel celý segment železniční nákladní dopravy dál objemově klesá. Jak informoval server HN.cz ze statistiky asociace dopravců Žesnad, klesl. Ani od začátku letošního roku se nečeká zlepšení. Celkově mezi lety 2018 a 2024 přišla železnice o 14 procent přeprav.