foto: Archiv/Železnice
Dnes jsme pro Vás připravili článek, který mapuje poplatky za železniční infrastrukturu v Polsku.
Polsko – Polskie linie kolejowe s.a. (PLK)
V Polsku jsou poplatky za užití dráhy rozděleny do několika kategorií. První z nich je poplatek za přidělení kapacity, který je stanoven paušálně na 100 PLN.
Další podstatnou částí zpoplatnění dráhy je výpočet tzv. standardního poplatku. Ten se skládá ze 3 částí. V první části se vynásobí celková ujetá vzdálenost vlaku se sazbou za příslušnou hmotnost vlaku v hrubých tunách a sazbou za kategorii vlaku. Sazby za jednotku se skládají ze 2 faktorů: první je určený hmotností vlaku a druhý podle druhu dopravy. Sazby dle hmotnosti vlaku se pohybují v rozmezí od 0,38 (za hmotnost menší než 60 tun) do 3,3083 (za hmotnost do 5040 tun). Druhý faktor se odvíjí od kategorie vlakové linky a pohybuje se v rozmezí 0,6951 až 1,2191. Průměrná sazba vypočtená podle hmotnosti a kategorie vlaku se pohybuje okolo 7.77 PLN/vlkm. V druhé části výpočtu se uvažuje poplatek za užití trakční energie, a to součinem ujetých kilometrů na trati s trakčním vedením a sazby 0.22 PLN/km. Třetí částí je částka vypočtená podle kategorie vlaku a vychází z podmínky, že pokud je vlak větší hmotnosti než 660 hrubých tun využívaných mimo systém intermodální dopravy, účtuje se sazba 1.28 PLN/vlkm.
Dalším zpoplatněním je manipulační poplatek. Sazby se pohybují při elektrické trakci 3.57 PLN/km a při ostatní trakci 3.35 PLN/km. Dále je stanoven rezervační poplatek za přidělení kapacity dráhy, který se rovná 100% hodnotě základního poplatku, ne však nižší než 1000 PLN. Stabilizační poplatek (stabling fee) je stanoven na 1.48 PLN/h. Za tvorbu jízdního řádu je účtován poplatek ve výši 57.92 PLN/h. Posledním poplatkem, které polské dráhy určují, je za užití informačních tabulí. Pokud se jedná o informační tabuli PLK, účtují si 16,23 PLN/m2, za ostatní podnikové tabule 14,02 PLN/m2.
Tagy