EU version

Reorganizační třesk se nekoná. Personální výměna v řízení polských železnic jde postupně

Reorganizační třesk se nekoná. Personální výměna v řízení polských železnic jde postupně
foto: PKP CARGO / Public Domain/Ilustrativní
16 / 04 / 2024

Sledujeme nejdůležitější změny v řízení polské železnice. Navzdory očekáváním velkého personálního a reorganizačního třesku probíhá výměna postupně.

Od vítězství vlády koalice vedené Občanskou platformou Donalda Tuska sledujeme personální změny na polské železnici. Navzdory očekáváním velkého personálního a reorganizačního třesku probíhá výměna postupně. Sledujeme priority dané vládou. Ihned po jmenování ministra infrastruktury jmenoval premiér i náměstka ministerstva pro řízení železniční dopravy Piotra Malepszaka PSALI JSME ZDE. O koaliční shodě a jeho prioritách v modernizaci železnic v racionálním přístupu zejména k infrastruktuře jsme informovali podrobně zdezde

První velkou změnou bylo jmenování generálního ředitele a celého představenstva železniční infrastrukturní společnosti PKP PLK . PSALI JSME ZDE.  Vláda vyměnila svého zmocněnce a také vedení příprav výstavby infrastruktury vysokorychlostních železnic, kterou v Polsku má na starosti státní akciová společnost CPK. 

Vrcholové vedení holdingu prošlo nedávno také kompletní výměnou. Navzdory komplikované situaci v PKP Cargo z hlediska nejasnosti hospodaření a stávkové pohotovosti odborů se rozhodla vláda řešit personální situaci na etapy. Z hlediska možností výměny je vláda omezena tím, že polský národní nákladní železniční přepravce je akciovou společností.  Generálního ředitele Seligu dočasně zbavila všech pravomocí, vedením firmy pověřila finančního ředitele a odložila předložení zprávy o hospodaření za rok 2023 a čtvrtletních výsledků o měsíc.

O budoucnosti generálního ředitele rozhodne až audit výsledků, přičemž v jeho prospěch hovoří předběžné výsledky za rok 2023, které navzdory poklesu přeprav v celé Evropě dokázal vymanévrovat ze ztráty.

Audit čeká i společnost CPK, kde se ale podle všeho soustředí na investiční projekt nového letiště u Varšavy, který se stal tématem předvolební kampaně. Za vysokorychlostními železnicemi stojí politická reprezentace napříč Sejmem, rozdíly jsou spíše dílčí a týkají se priorit a financování.

Z důležitých částí holdingu PKP zbývá osobní dálkový dopravce PKP Intercity. Náměstek ministra Piotr Malepszak oznámil, že změny budou na pořadu během několika týdnů. Společnost vloni zaznamenala historický rekord v počtu přepravených cestujících. Malepszak k tomu lakonicky poznamenal, že růst zaznamenávají i další železniční společnosti. Firma podle něj již v tomto stavu, bez reorganizace a změn jízdního řádu dalšího růstu není schopná a jako argument uvedl, že 40 % vagónů není z různých důvodů v provozu.

Zdroj: PKP; Redakce RT

Tagy