EU version

Regiojet ve válce se slovenským ministerstvem dopravy. Místo přihlášky do soutěže, nátlak.

Regiojet ve válce se slovenským ministerstvem dopravy. Místo přihlášky do soutěže, nátlak.
foto: Peter Štefek/https://cs.wikipedia.org/wiki/RegioJet#/media/Soubor:Radim_Jancura_162_114_Lipnik_nad_Becvou_01.jpg/RegioJet
30 / 04 / 2021

Největší soukromý středoevropský železniční přepravce se rozhodl nepodat nabídku ve výběrovém řízení na železniční přepravu mezi Bratislavou a Komárnem. Důvodem má být absolutní ztráta důvěry v upřímný zájem Ministerstva dopravy a výstavby SR na férové soutěži. Slovenský ministr dopravy si však toto nařčení nenechal líbit.

Společnost Regiojet nepodala nabídku na výběrové řízení pro provozování železniční přepravy mezi Bratislavou a Komárnem, která měla začít od 1.3.2023. Společnost Regiojet jako hlavní důvod uvedla absolutní ztrátu důvěry v upřímný zájem Ministerstva dopravy a výstavby SR na férové soutěži, která by přinesla růst kvality služeb a úsporu nákladů.

Podle mluvčího společnosti Regiojet je zásadní problém v tom, že na slovenském ministerstvu dopravy sedí již několik let ti stejní úředníci, kteří nemají harmonogram soutěží dle požadavků EU. Tito úřednici mají podle mluvčího společnosti Regiojet vyhlašovat pseudo soutěže bez jasného výsledku. Podle jeho slov existuje navíc důvodné podezření, že úředníci jsou napojeni na skupiny podnikatelů, které si chtějí udržet lukrativní zakázky na železnici.

Tento postup se měl týkat i trasy Žilina-Rajec. Soutěž o provozování této trasy totiž skončilo dvakrát neúspěšně. Tato zakázka měla podle Regiojet být navíc napasovaná na míru společnosti ZSSK Cargo. Podobná situace měla dle Regiojet nastat i v soutěži na rychlíkovou přepravu Bratislava-Banská Bystrica. Tato soutěž nebyla již nikdy opětovně vypsána přesto, že ministerstvo opětovné vyhlášení přislíbilo.

Reakce slovenského ministerstva dopravy na sebe nenechala dlouho čekat. Proti vyjádření mluvčího společnosti Regiojet se ostře vymezil sám ministr dopravy, Andrej Doležal: "Spôsoby, ktorými na Slovensku spoločnosť Regiojet, respektíve jej majiteľ dlhé roky fungovali, sú preč. Nenechám sa totiž vydierať cez verejný nátlak ani cez nekorektné zahlcovanie verejného priestoru polopravdami či priamo klamstvami".

Regiojet argumentoval ve svém vyjádření i případem, který se stal v roce 2019. Slovenské ministerstvo dopravy údajně vyhlásilo soutěž o provozování železniční přepravy mezi Bratislavou a Komárnem tak pozdě, že se někteří dopravci do soutěže vůbec nemohli přihlásit. Do opakovaného kola pak ministerstvo mělo dát nelogické požadavky na kapacitu vlaků v úseku Kvetoslavov-Komárno, která uměle navýšila hodnotu zakázky.

Slovenské ministerstvo dopravy mělo také zamítnout žádost společnosti Regiojet o mimořádnou dotaci v souvislosti s výpadkem tržeb v rámci celosvětové pandemie COVID-19. Regiojet se tak rozhodl, že bude na území Slovenska rozvíjet komerční vlakovou přepravu, do které stát nemá právo zasahovat. Veřejných soutěží se však již společnost účastnit nebude.

Ministr dopravy Andrej Doležal ve slovenských médiích potvrdil, že soutěž na provoz linky Bratislava-Komárno na následujících deset let byl spuštěn. V současnosti ministerstvo čeká, zda nabídky splní kritéria soutěže. Pokud se tak nestane, soutěž bude zrušena a se zájemci bude probíhat přímé jednání. „V takomto prípade oslovíme všetkých relevantných hráčov na trhu a budeme od nich žiadať súhlas so zverejnením ponuky, tak aby bola verejnosť transparentne informovaná. Až tu sa ukáže, kto a v akej miere má skutočný záujem o liberalizáciu tratí na Slovensku,“ uvedl v médiích slovenský ministr dopravy Doležal.

Regiojet není první společností, která pod vedením podnikatele Jančury využívá poněkud zvláštních obchodních postupů. Zatímco na Slovensku se Jančurova společnost opřela přímo do samotného ministerstva dopravy, v České republice se snažila z trhu vytlačit konkurenční společnost Asiana.

Společnost Asiana totiž použila marketingový slogan, ve kterém sebe označila za jedničku na trhu v prodeji letenek. Jančura tvrdil, že jeho společnost Student Agency podle obratu prodá letenek více, takže slogan společnosti Asiana není pravdivý. Vše vyvrcholilo tím, že Student Agency začalo provozovat autobusovou linku na trase Praha-Karlovy Vary, kterou doposud provozovala Asiana. Asiana následně začala provozovat linku Praha-Brno, kterou doposud obsluhoval Jančura. Jančurovo Student Agency reagovalo na novou konkurenci rapidním snížením cen, za což byla společnosti udělena pokuta ve výši přes pět milionů korun od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Případ nakonec skončil u soudu, který rozhodl, že Jančurova společnost Student Agency musí Asiana zaplatit odškodnění ve výši téměř 12 milionů korun.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace