foto: Jan Majer Palikot/CC BY 4.0/Wikimedia Commons/Ilustrační
Rakousko má od 3. března novou vládu. Tři politické strany se dohodly na koaliční smlouvě. Co se chystá v oblasti železnic? V hledáčku je ambiciózní plán na modernizaci a miliardové investice.
Investice do infrastruktury Rakousko realizuje na základě šestiletého plánu a výhledem (tzv. cíl železniční sítě) do roku 2040. Základním cílem vlády bude zajistit dostatek finančních prostředků pro investice, provoz a modernizaci. Plány mají být aktualizovány, pravidelně o nich bude informována vláda a parlament a do budoucnosti budou reflektovat i kritéria, jak který projekt přispívá ke tvorbě regionální přidané hodnoty, důsledky zaměstnanosti a klima a odolnost vůči krizím.
Investice chce provádět na základě dialogu se sousedními zeměmi. Program zmiňuje i neuralgický úsek železničního koridoru Vídeň – Innsbruck – Zürich, který vede částečně přes Německo a do kterého Německo neinvestuje.
Rakouská vláda posílí železniční dopravu a spolupráci v EU
Vláda chce výrazně učinit nákladní železniční dopravu atraktivní. Bude více aktivní v EU, zlepší spolupráci s Německem a s Itálií a zasadí se o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. To zahrnuje důslednou harmonizaci předpisů a pokračování investic do Brennerského úpatního tunelu a severního koridoru k Brenneru. Chce výrazně pokročit v zavádění ETCS v Rakousku. Výhradní používání systému ETCS musí být podle vlády zaváděno v členských státech pouze harmonizovaným způsobem, aby bylo možné na těchto tratích využívat všechny dostupné lokomotivy.
Dosavadní podpora železniční nákladní dopravy ze spolkového rozpočtu bude pokračovat. Programy financování by měly být koncipovány tak, aby byly dlouhodobé, atraktivní a nebyrokratické a měly by zahrnovat digitalizaci, například DAC. Na úrovni EU chce prosadit zvýšení hmotnostního limitu pro použití jeřábových návěsů na 41 tun. Železnici chce podpořit i tím, že zpřísní nejrůznější kontroly v silniční dopravě: počínaje kontrolami porušování práva hospodářské soutěže, nelegálního zaměstnávání, stíhání přestupků v oblasti bezpečnosti, mzdách a sociálním dumpingu.
Rakouská vláda chce snížit byrokracii a podpořit železniční dopravu
Vláda se chce také zasadit o snížení byrokratických a právních překážek pro železniční dopravu. Začne tím, že vyhodnotí národní předpisy s ohledem na technická ustanovení jednotlivých států a pokusí se je mezinárodně sjednotit. V infrastruktuře považuje za zásadní investice do Brennerského koridoru (Mnichov – Innsbruck – Verona), který je součástí transevropské sítě TEN - V. Program zmiňuje i péči o regionální, lokální a soukromé železnice. Považuje je za nedílnou součást snah o přesun dopravy ze silnice na železnici.
Nová vláda Rakouska snižuje daně pro železnici
Významnou se má stát cílevědomá péče o železniční průmysl a podpora jeho zájmů. Podle údajů spolku VCÖ je Rakousko s 2,7 mld. euro na čtvrtém místě na světě (za Německem, USA a Čínou) v exportu železničního průmyslu. Rakouský železniční průmysl tvoří 7,9 % světového podílu na mezinárodním obchodu a zaměstnává v Rakousku 28.000 lidí.
Vláda chce vytvořit podmínky pro moderní testovací a kompetenční centrum kolejových vozidel. Komplexní testovací zařízení a inovativní výzkumné přístupy mají podpořit pozici Rakouska v železničním průmyslu a v mobilitě. Centrum má být opřeno o osvědčenou spolupráci veřejného sektoru, vzdělávacími institucemi, dopravci a průmyslem. Od roku 2027 chce do sektoru získat speciálním programem dalších 1 000 učňů a odborných pracovníků.
Vláda chce osvobodit osobní a nákladní železniční dopravu od platby všech daní a poplatků spojených s energetikou. Ceny energií v posledních letech dramaticky vzrostly a zrušení energetických daní je jediným nástrojem, který má vláda s předpokladem souhlasu Evropské komise v rukou. V železničním právu chce vláda udělat inventuru a snížit byrokratickou a právní zátěž. Má také ambici vyhodnotit vnitrostátní předpisy týkající se technických specifikací v jednotlivých státech a lépe je sjednotit na mezinárodní úrovni.
Psali jsme
Rakousko se dočká nového ministra dopravy, kterým bude pravděpodobně Peter Hanke. Vymění tak Leonore Gewessler, která je velkou zastánkyní zelené…
Zdroje: Vládní program 2025-2029, vcoe.at