foto: Stadler/Tramvaj Tango Nordic od společnosti Stadler
Helsinky uzavřely jeden z největších tramvajových tendrů ve Finsku. Zakázku na dodávku nové generace tramvají v hodnotě 270 milionů eur získal Stadler poté, co byla nabídka Škoda Group vyřazena pro nesplnění technických požadavků.
Helsinský dopravní podnik vypsal již v roce 2022 veřejnou zakázku na dodávku nové generace nízkopodlažních tramvají pro metropolitní oblast. Jednalo se o jeden z největších tendrů svého druhu ve Finsku, jehož cílem bylo pořídit minimálně 63 moderních vozidel pro městský provoz. Celková hodnota kontraktu se podle finských médií pohybuje okolo 270 milionů eur, a jde tak o klíčový projekt pro modernizaci veřejné dopravy v metropoli.
O zakázku se ucházeli dva výrobci – švýcarský Stadler a Škoda Transtech, finská dceřiná společnost Škoda Group. Oba dodavatelé měli prokázat nejen technologickou vyspělost svých vozidel, ale také schopnost dlouhodobě zajišťovat servis a údržbu.
Psali jsme
Železničná společnosť Slovensko posílí udržitelnou dopravu: Stadler dodá další dva moderní vlaky KISS, které přinesou nižší emise a vyšší komfort…
Podle informací zveřejněných finským veřejnoprávním médiem Yle museli uchazeči splnit přibližně 1 600 povinných technických požadavků, které se týkaly mimo jiné klimatické odolnosti, konstrukce podvozků, spotřeby energie, údržby, kompatibility s tratěmi a bezpečnostních parametrů. Každý z těchto požadavků měl závazný charakter – nesplnění byť jediného znamenalo automatické vyřazení nabídky.
Škoda: Nesplnili jsme podmínky? Nesouhlasíme
Nabídka Škoda Transtech podle komise nesplnila některé z těchto povinných požadavků, a proto byla z tendru vyloučena. Finský zadavatel výslovně uvedl, že tyto nedostatky nebylo možné doplňovat nebo opravovat dodatečně. Takový přístup odpovídá přísné praxi finských veřejných zakázek, která klade důraz na rovnost uchazečů a transparentnost výběrového procesu.
Škoda Group však s rozhodnutím zadavatele nesouhlasí. Společnost uvedla, že její nabídka splňovala všechny zásadní požadavky tendru a že vyloučení považuje za nesprávné.
V důsledku vyřazení Škody tak neproběhlo ani porovnání cenových nabídek, protože v soutěži zůstal jediný platný uchazeč – Stadler. Komise jej proto označila za vítěze tendru a doporučila uzavření smlouvy na dodávku 63 tramvají s opcí na dalších 120 kusů: „Nabídka společnosti Stadler odpovídala všem 1 600 požadavkům na vlastnosti a výkon nových tramvají. Jsme přesvědčeni, že tramvaje Stadler jsou nejvhodnější volbou pro náročné podmínky Helsinek,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva helsinského dopravního podniku Eetu Kinnunen.
Stadler zajistí i servis
Kontrakt zahrnuje také dlouhodobý servisní balíček, sklad náhradních dílů a vybudování technického zázemí pro údržbu. Nová vozidla by měla být postupně nasazována nejen na linky městské dopravy v Helsinkách, ale také na nově budovanou trať do Espoo. Celý projekt je součástí širší strategie města, která má snížit uhlíkovou stopu dopravy a zlepšit komfort cestujících v extrémních severských podmínkách.