EU version

Pro české mašiny hračka. Lokomotivy z CZ LOKO makají i při –40 °C

Pro české mašiny hračka. Lokomotivy z CZ LOKO makají i při –40 °C
foto: CZ LOKO/lokomotiva CZ LOKO pro RailCare
04 / 11 / 2025

CZ LOKO posiluje pozici ve Skandinávii. České lokomotivy EffiShunter 1000 zvládají provoz i při teplotách klesajících k –40 °C.

Český výrobce lokomotiv CZ LOKO posiluje své postavení na skandinávském trhu, jak uvádí společnost v tiskové zprávě. Ve Švédsku a Norsku dnes jezdí desítky lokomotiv EffiShunter 1000, což dokazuje, že česká technologie dokáže uspět i v těch nejnáročnějších klimatických a provozních podmínkách Evropy.

CZ LOKO zásobuje Skandinávii lokomotivami

Významnými partnery CZ LOKO v severní Evropě jsou společnosti AC FINANCE a RailCare ze Švédska. Pro RailCare výrobce dosud dodal celkem 14 lokomotiv EffiShunter 1000. Pět lokomotiv stejného typu bylo dodáno norské společnosti TrainPoint Norway, která má na přelomu let 2025 a 2026 převzít dalších pět strojů. Celková hodnota kontraktu dosahuje 72 milionů eur (přibližně 1,75 miliardy Kč). Lokomotivy jsou schválené pro provoz jak ve Švédsku, tak v Norsku

„Skandinávie je pro nás mimořádně důležitý region. Švédsko a Norsko jsou si blízké podobně jako Česká republika a Slovensko. Tato spolupráce nám otevírá nové obchodní příležitosti a pomáhá posilovat naši značku v Evropě,“ uvedl Josef Gulyás, generální ředitel CZ LOKO. 

České lokomotivy s dálkovým ovládáním a ETCS

Lokomotivy určené pro sever Evropy se vyznačují specifickou výbavou nechybí dálkové ovládání, které umožňuje strojvedoucímu řídit lokomotivu mimo kabinu. Zatímco v Česku se tato funkce využívá minimálně, ve Švédsku jde o standardní požadavek. Tato funkce zajišťuje vyšší efektivitu provozu a usnadňuje práci personálu při posunu strojů na vlečkách. Součástí výbavy je také systém ETCS pro zajištění plynulé interoperability na evropských železnicích.

Schválení lokomotiv pro švédský trh však nebylo jednoduché. Podmínky tendrů i technických testů jsou zde výrazně náročnější než v České republice. Vozidla proto byla ve Skandinávii testována v průběhu celé zimy, kdy teploty dosahují extrémních hodnot hluboko pod bodem mrazu. Švédsko navíc klade velký důraz na environmentální odpovědnost výrobců, což ovlivňuje jak samotnou produkci lokomotiv, tak jejich provoz. 

RailCare: Lokomotivy EffiShunter 1000 zvládají i –40 °C

Na vysokou kvalitu lokomotiv EffiShunter 1000 upozorňuje také Anders Westermark, předseda představenstva RailCare Group: „Na spolupráci s CZ LOKO si vážíme především skvělých technických vlastností lokomotiv, díky nimž jsou ideálním řešením pro extrémní výkyvy počasí, které v zimě dosahují až -40 stupňů. Díky adaptaci lokomotiv CZ LOKO na severské prostředí je možné zvládnout celoroční provoz bez jakýchkoliv problémů.“ 

zástupci CZ LOKO, RailCare a AC Finance / CZ LOKO

Aby lokomotivy obstály i v takto náročných podmínkách, CZ LOKO upravilo olejové a brzdové systémy i řídicí software. „Při testování ve Skandinávii jsme museli překročit rámec běžných certifikací. Zkušenosti z reálného provozu nám pomohly lokomotivy ještě vylepšit,“ dodává Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO. 

Alkoholové imobilizéry jako nový bezpečnostní standard

Součástí dodávek pro skandinávské zákazníky je i alkoholový imobilizér, který před spuštěním motoru vyžaduje provedení dechové zkoušky. V případě, že strojvedoucí „nadýchá“, lokomotiva se nerozjede. Tento bezpečnostní systém představili zástupci CZ LOKO i v Česku – na letošních Rail Business Days, kde měl premiéru na tuzemské železnici. 

Rozšiřování přítomnosti CZ LOKO ve Švédsku

V současnosti ve Švédsku jezdí 22 lokomotiv CZ LOKO, přičemž dalších 10 strojů je ve výrobě a bude dodáno během roku 2026. S rostoucím počtem českých mašin ve Skandinávii se pojí i úvahy o dalším rozvoji zázemí. CZ LOKO proto zvažují založení vlastní pobočky ve Švédsku, která by zajišťovala přímou servisní podporu a dále posílila přítomnost české značky na tamním trhu.

Tagy