EU version

Poslední zveřejněné údaje Wagon LOSTR: Propuštěno bylo 19 % zaměstnanců

Poslední zveřejněné údaje Wagon LOSTR: Propuštěno bylo 19 % zaměstnanců
foto: RAILTARGET/Wagon LOSTR
05 / 06 / 2025

Z posledních údajů zveřejněných v rejstříku společností Wagon LOSTR, jejímž stoprocentním vlastníkem je společnost Rail Invest ovládaná bratry Peterem a Rudolfem Šuškou vyplývá, že firmu postihlo během let 2022 a 2023 „masivní“ propouštění a k dalšímu, byť menšímu dochází i v posledním roce.

Minulý týden přinesla redakce Railtarget.cz informaci z březnového zasedání Odborového sdružení železničářů, které konstatovalo propouštění (a to i na kvalifikovaných postech) a snižování mezd na úroveň minimální mzdy, ve společnostech Wagon LOSTR a TSS Hulín (obě firmy spadají do portfolia bratří Šušků). Tuto informaci následně v podstatě zopakovala Předsedkyně Nedrážního republikového výboru Renata Dousková také na květnovém jednání ústředí OSŽ v Praze, s dovětkem, že odchází i kvalifikovaní zaměstnanci.

Poslední majitelé získali lounskou vagonku nacházející se tehdy ve špatné ekonomické situaci v roce 2020. Bohužel však i přes sliby vedení o stabilizaci podniku a záchraně pracovních míst, jak uvedl server krajskélisty.cz , došlo k popouštění, a to dokonce ve větším měřítku, jak dokazuje výroční zpráva za rok 2022, (resp. do března 2023), zveřejněná na portálu justice.cz. Z ní vyplývá, že ve zmíněných letech došlo k poklesu počtu zaměstnanců o cca 19 %!  Z evidovaných 280 zaměstnanců klesl jejich celkový počet na 229.  

Wagon LOSTR nezveřejnila výroční zprávu

Společnost Wagon LOSTR, přestože jí to ukládá zákonná povinnost, výroční zprávu za rok 2023 v řádném termínu nezveřejnila, a tak není jasný další vývoj počtu zaměstnanců a hospodářské situace vůbec. Railtarget.cz se ve věci propouštění obrátil na Úřad práce města Louny. Ten v podstatě nepřímo potvrdil další snižování počtu zaměstnanců v posledním roce. „Celkový počet propuštěných zaměstnanců Wagon LOSTR od 1.5.2024 Úřadu práce ČR není znám.

Evidencí uchazečů o zaměstnání procházely jednotky pracovníků s uvedením tohoto zaměstnavatele s původním výkonem na pozicích, které odpovídají hlavní činnosti zaměstnavatele – provozní zámečník, zámečník strojů, dělník ve výrobě, skladník a obslužným profesím např. uklízeč a administrativní pracovník,“ uvedla pro RT Martina Bečvářová, ředitelka Krajské pobočky v Ústí nad Labem.

Do křížku s poslancem

Již v říjnu roku 2020 si na chování managementu k zaměstnancům veřejně na facebooku postěžoval poslanec Ústeckého kraje za ANO Pavel Růžička. „… Trnem v oku se mi stal příběh lounské vagonky, který se právě teď neubírá zrovna dobrým směrem. Kvůli konkurenčním bojům převzala podnik do rukou společnost, která zde výrobu neplánuje a o práci přicházejí kvalifikovaní pracovníci, což je obrovskou ránou pro region.

Udělám vše proto, aby došlo k opětovnému zahájení výroby a lidé dostali možnost získat svoji práci a jistotu živobytí zpátky. Snad se nám podaří tento boj vyhrát," uvedl ve statusu. Růžička na to konto nabídl všem zaměstnancům, ke kterým se podle jejich názoru chovala firma neférově, aby napsali na jeho poslanecký email. Vedení společnosti si nicméně nenechalo poslancův mediální výpad líbit a podalo na něj trestní oznámení. To však policie odložila.

Špatné zprávy pro celý segment

Objem české nákladní dopravy má stejně jako ve zbytku Evropy sestupnou tendenci několik let v řadě. V roce 2024 došlo snížení objemů přepravy důležitých komodit, jako uhlí pro teplárny a elektrárny v důsledku postupného útlumu těžby, zároveň menší byla i poptávka dřeva. Samozřejmě platí, že pokles transportu zboží se přímo úměrně negativně projevuje v celém řetězci dodavatelských služeb pro železniční přepravu, tedy i segment výroby a oprav železničních nákladních vozů.

Tagy