EU version

Polský prezident vetuje rozhodnutí vlády! Politická nejistota stoupá

Polský prezident vetuje rozhodnutí vlády! Politická nejistota stoupá
foto: Andrzej Duda / Flickr/Wieczór wyborczy
11 / 01 / 2024

Polský prezident oznámil těsně před vánočními svátky, že podá veto proti technickému doprovodnému zákonu o státním rozpočtu.

Podle prezidenta je nepřijatelné, aby se touto formou do rozpočtu 3 mld. PLN dávalo pro nově zřízená veřejnoprávní média, když nová vláda flagrantně porušila ústavu a zásady demokratického právního státu. Veřejnoprávní média je třeba nejprve správně a v souladu s právem napravit a není možné, aby veřejnoprávní média byla financována parlamentní většinou prostřednictvím zákona o rozpočtu.

Veto polského prezidenta musí sejm přehlasovat 3/5 hlasů, přičemž Tuskova vláda disponuje jen 248 z 460 poslanců. Navíc schválený zákon o státním rozpočtu musí podle ústavy obdržet prezident nejpozději 29. ledna (4 měsíce od zahájení jeho projednávání v parlamentu). I tak ovšem prezident může hrát dále ostrou hru, poslat návrh rozpočtu k posouzení Ústavnímu soudu. Tím by uplynul termín pro schválení rozpočtu a podle doslovného znění ústavy by prezident do dvou týdnů mohl rozpustit parlament a vyhlásit nové volby. Vláda proto předložila ihned po novém roce nový návrh rozpočtového zákona, který financování médií neobsahuje (vláda chce řešit financování jiným způsobem) a 3 mld. PLN místo toho určuje na program léčby onkologicky a psychicky nemocných dětí. Prezident, který má v Polsku zákonodárnou iniciativu, předložil vlastní návrh zákona, který však v rozpočtovém výboru Sejmu neprošel.

Zároveň se s touto situací zpomalily ohlašované rozsáhlé výměny nejvyšších představitelů vedení státních podniků a jejich dozorčích rad. V resortu infrastruktury a dopravy však dle stranického koaličního klíče postupně probíhá obsazování postů náměstků, které v Polsku jmenuje na návrh ministra premiér.

Železniční dopravu svěřila vláda a lidovecký ministr dopravy Dariusz Klimczak překvapivě nestranickému kandidátovi, který ale pracoval v posledních třech letech pro politiky Občanské koalice, Piotru Malepszakovi. Pochází z rodiny železničářů, v letech 2008 – 2016 pracoval v PKP PLK, v infrastrukturní části státního železničního holdingu, kde měl na starosti revitalizaci železničních tratí. V letech 2018 – 2020 byl členem vedení a zástupcem šéfa železniční části sekce státního podniku CPK, který má na starosti přípravu a výstavbu vysokorychlostních železnic v Polsku. Malepszak pracoval externě jako expert pro prezidenta města Gdaňsk a také pro regionální železnici Dolního Slezska. Rozpočtu resortu dopravy se bude věnovat dosavadní poslanec Levice Przemysław Koperski a silniční dopravě lidovec se zkušenostmi ze samosprávy Paweł Gancarz.

Prvním náměstkem se stane poslanec Občanské koalice a místopředseda parlamentního výboru pro infrastrukturu Arkadiusz Marchewka, který bude mít na starosti vnitrozemskou a námořní vodní dopravu a civilní letectví. Ve struktuře PKP i v jiných státních podnicích probíhají první změny zatím postupně. Důvodem je také ještě přetrvávající politická nejistota. První valnou hromadu akcionářů bude mít v lednu společnost s většinovým podílem PKP PLK Trakce SA, ve které na sklonku roku rezignoval její předseda představenstva a generální ředitel Artur Szumisz.

Zdroj: Polský Sejm

Tagy