foto: Public Domain /CPK
Již několik měsíců probíhá v Polsku výměna klíčových železničních manažerů v návaznosti na novou vládu. Radikální změny nastanou i v oblasti plánování infrastrukturních staveb. Nejzásadnější škrty míří na polské VRT.
Předseda dozorčí rady CPK, polské státní společnosti pro přípravu a výstavbu VRT Zbigniew Szafrański, vyjádřil v novinách Dziennik 22.4. pochybnosti soustředit všechny železniční tratě do jednoho centrálního bodu projektu, kterým má být nově plánované letiště Solidarita jihozápadně od Varšavy. Szafrański uvedl, že strategie není z ekonomických ani sociálních důvodů opodstatněná, neodpovídá skutečným dopravním potřebám Polska a mohla by vést k neefektivnímu využívání zdrojů.
Szafrański chce proto přehodnotit, případně přeorganizovat plány CPK a rozpracovat i alternativní infrastrukturní projekty, které mohou lépe sloužit specifickým potřebám různých polských regionů. Nově plánované železniční úseky projdou významnými změnami. „Dosavadní plány byly vizí jednoho člověka, ne nutně ty nejlepší“.
Psali jsme
Výsledky parlamentních voleb v Polsku zahýbaly s mnoha manažerskými pozicemi. Nyní zasáhly i do správy polských vysokorychlostních tratí,…
Dále navrhl, že bude potřebné investice rozložit podle priorit v čase. „Stejně se nemělo začít stavět na úsecích z Varšavy přes Lodź do Vratislavi, z Varšavy do Poznaně a z Katowic do Ostravy dříve než v roce 2030. To nám dává čas na to, abychom přehodnotili železniční program a vybrali k realizaci železniční tratě, jejichž výstavba je ekonomicky a demograficky odůvodněná," řekl Szafrański pro server Money.pl.
Bývalý zmocněnec pro CPK Marcin Horała, dnes opoziční poslanec Práva a spravedlnost v Sejmu upozornil dopisem ministryni pro regionální rozvoj, že EK schválila v polském Národním plánu obnovy 100 milionů eur na vypracování projektové dokumentace úseku VRT Lodź – Vratislav.
Nová vláda tyto prostředky odebrala ještě dříve než proběhl audit CPK, není proto jasné, jak chce vláda výpadek financování řešit, zda vláda informovala Evropskou komisi a na které jiné projekty chce vláda prostředky přesunout. Ukazuje se, že se vláda pustila do útrob již předchozí vládou vypracované analýzy a plánu, které úseky VRT financovat z jakých prostředků. Horała na twitteru napsal, že prioritou financování VRT zařazených do TEN-T má být fond CEF. Podle něj jsou ohroženy stavby VRT nejvyšší priority, trati z Varšavy přes Lodž do Wroclawi a z Varšavy do Poznaně, které se mají spojovat na novém letišti Solidarity jihozápadně od Varšavy.
Psali jsme
V utorok navštívili TKD Dobrá a prekladisko v Čiernej nad Tisou predstavitelia Európskej komisie, útvaru pre mobilitu a dopravu. Riaditeľ…
Podle předsedy sdružení „ANO CPK“ si Polsko nemůže dovolit stavět rychlodráhu dalších 30 let, pomalu a postupně. Polsko si nemůže dovolit ztratit klíčové rozvojové příležitosti kvůli zbytečným jednáním. Poláci chtějí žít v normální, moderní zemi. Nechtějí žít v provinčním skanzenu z 80. let minulého století.
V Polsku propukla široká diskuse a důsledky této avizované změny (nikoliv jen názoru) budou jistě dalekosáhlé. Szafrański je profesně spojen s železnicí od roku 1983 a byl mimo jiné také členem představenstva - ředitelem pro strategii a rozvoj holdingu PKP S.A. První z velkých diskusí proběhne dnes ve Varšavě v režii Polské železniční komory a společnosti PKP S.A.
Zdroj: Money.pl.; Dziennik