foto: Autor: Andrzej Otrębski, Wikimedia Commons/Kontejnerový terminál v Gdyni
Polsko rozdává miliardy na podporu 17 projektů intermodální dopravy a železničních kolejových vozidel. V ČR si o takové podpoře můžeme nechat zdát.
Polská vláda oznámila, že na projekty podpory železniční dopravy vyčlení 180 milionů euro (přibližně 4,5 miliardy korun) na 17 zásadních projektů intermodální dopravy a železničních kolejových vozidel. Informoval o tom server RailFreight.
Z celkového počtu 60 podaných žádostí vláda vybrala 17. Dvanáct z nich představují projekty výstavby a modernizace infrastruktury terminálů a pět se týká kolejových vozidel a manipulačních zařízení. Spolufinancování z veřejných prostředků činí 50 %.
Podpora železnice v ČR zaostává
Projekty jsou názorným příkladem, jak lze veřejné a evropské prostředky kombinovat s přesvědčivým byznysovým záměrem státních i privátních podniků. Také se ukazuje, jak je v porovnání s Polskem systém podpory železniční infrastruktury v ČR žalostně zaostalý a zbyrokratizovaný.
U mnohých z níže uvedených polských projektů by se žádosti v ČR ani nedaly posuzovat, protože by o nich ministerstva předem rozhodla, že budou v rozporu s pravidly veřejné podpory nebo s dalšími českými předpisy. Proto se pro jistotu ani podobné programy v tomto rozsahu v ČR nevypisují.
Projekty vybrané polskou vládou
- Baltic Contejner Terminal Gdyně: Vybavení intermodálního terminálu BCT moderními manipulačními prostředky. Podpora ve výši 30 835 458 euro.
- Leasingová společnost Cargounit, která je projektem investičního fondu Trojmoří (Three Seas Iniciative): Nákup vícesystémových lokomotiv s nulovými emisemi pro provádění intermodální přepravy společností Cargounit. Podpora ve výši 26,9 mil. euro.
- Leasingová společnost Rail Capital Partners: Nákup deseti moderních elektrických lokomotiv s nulovými emisemi pro intermodální dopravu. Podpora ve výši 25,7 mil. euro.
- CLIP Terminals: Výstavba intermodálního terminálu v Zabrze na koridoru EU – Ukrajina. Podpora ve výši 17,3 mil. euro.
- METRANS Polonia: Zlepšení účinnosti intermodálních dopravních služeb prostřednictvím rozšíření infrastruktury terminálu METRANS v Gadkách u Poznaně. Podpora ve výši 16,9 mil. euro.
- Kontejnerový terminál Malaszewicze: Výstavba intermodálního terminálu na hranici EU ve svobodném celním území v Malaszewicze. Podpora ve výši 12,2 mil. euro.
- Baltic Contejner Terminal Gdyně: Nákup přístavních jeřábů s nulovými emisemi za účelem zvýšení konkurenceschopnosti terminálu v multimodálních dopravách. Podpora ve výši 12 mil. euro.
- Wascosa Freight Wagons Polska: Nákup 100 vozů pro zvýšení potenciálu intermodálních služeb. Podpora ve výši 10 mil. euro.
- Laude Smart Intermodal: Realizace projektu „Čas na revoluci“ v EU – nákup interoperabilních lokomotiv a vagonů pro intermodální dopravu. Podpora ve výši 9,2 mil. euro.
- EuroWagon Intermodal: Nákup vagonů společností EuroWagon Intermodal pro provádění intermodální přepravy v pronájmech dopravcům. Podpora ve výši 7,2 mil. euro.
- Baltic Contejner Terminal: Elektrifikace a zvýšení účinnosti terminálu. Podpora ve výši 6,4 mil. euro.
- Schavemaker Invest: Výstavba překladiště v Mietkowě včetně související infrastruktury. Podpora ve výši 3,1 mil. euro.
- Terminál INBAP INTERMODAL: podpora nákupu zařízení nezbytného pro provoz terminálu. Podpora ve výši 2,7 mil. euro.
- Adampol: Rozvoj intermodálního terminálu Adampol v Malaszewicze – I. etapa. Podpora ve výši 1,9 mil. euro.
- Intermodální terminál v přístavu Gdyně: podpora infrastruktury. Podpora ve výši 1,8 mil. euro.
- Centrostal Lodž: Rozšíření a dovybavení terminálu kontejnerového a nákladního uzlu v Lodži. Podpora ve výši 1,1 mil. euro.
- Euroterminál Sławków: Zvýšení potenciálu intermodálních přepravních služeb – nákup 2 reachstackerů. Podpora ve výši 750 tis. euro.
Tagy