foto: Adrian Grycuk / CC BY-SA 3.0 pl / Wikimedia Commons/Dariusz Klimczak
Po volbách dochází v Polsku ke značným změnám. Nový ministr infrastruktury byl velikým překvapením.
Místopředseda polské lidové strany (PSL) je do značné míry překvapením nominace do vlády Donalda Tuska. Vzděláním politolog získával zkušenosti v regionální samosprávě vojevodství Lodžského, kde si vedl v různých funkcích úspěšně a také v organizaci mladých lidovců PSL. Celkově negativní sentiment vůči polské straně lidové způsobil, že v roce 2005 nebyl zvolen do Sejmu, v roce 2009 ani v roce 2014 do Evropského parlamentu. Poslancem se stal až ve volbách v roce 2019. Zkušenosti z územní samosprávy mu budou užitečné pro územní plánování a povolování velkých a strategických dopravních projektů.
Zda se do názvu resortu vrátí slovo „doprava“, jak před volbami slibovali poslanci Občanské koalice, není jasné. Nicméně politická práce na úrovni vojevodství může být dobrým předpokladem pro reformy organizace veřejné osobní dopravy. Jeho prvním úkolem bude připravit audit hospodaření CPK, státní společnosti, která má na starosti přípravu a realizaci projektu vysokorychlostních železnic a nového letiště u Varšavy. To samozřejmě nějaký čas potrvá.
V hledáčku médií a veřejnosti bude ale blokáda ukrajinské hranice, na které se polští silniční dopravci domáhají ukončení výjimek pro dopravce z Ukrajiny. Nejde o problém dvoustranný, zvýhodněný dopravní režim je domluven na úrovni EU. Bude tedy možná prvním politikem vlády, který bude mít nesnadný úkol: v Bruselu prosazovat zájmy Polska, ale zároveň představit nový styl a formu jednání s unijními institucemi. Úkol o to obtížnější, když Klimczak sám v listopadu ještě z opozičních lavic dával vinu vládě a svému předchůdci ministru Adamczykowi za zavírání očí před narůstajícími těžkostmi polských dopravců.
Zdroj: Polský Sejm
Tagy