foto: Archiv/Personální změny v ČD. Uvažuje se o privatizaci národního dopravce?
Minulý týden rezignoval na svou funkci dosavadní šéf ČD, Ivan Bednárik a spolu s ním další dva členové představenstva. Zároveň bylo vypsáno výběrové řízení na nového generálního ředitele. Do představenstva ČD byla jmenována Blanka Havelková a dosavadním vedením národního dopravce byl pověřen Michal Kraus. Opozice i odborná veřejnost odchod Bednárika kritizuje a shoduje se, že to byl špičkový manažer na správném místě. Bednárikův náhlý odchod podle jejich názoru nebyl ani řádně odůvodněn. Stojí za vším snaha o privatizaci ČD Cargo, jak varuje exministr dopravy Havlíček?
Personální změny ve vedení národního dopravce byly podle všeho politicky připravené. Na konci ledna zasedla Dozorčí rada ČD, kde mělo dojít k odvolání dvou jejích dlouhodobých členů (psali jsme zde). K tomu ale nakonec nedošlo, protože personální agenda spadá pod Řídící výbor ČD. Ten tedy zasedl o dva týdny později, aby skutečně došlo k avizovaným změnám.
Dva dlouholetí členové, Kocourek a Vrátník byli odvoláni a místo nic byli jmenováni železniční expert Petr Šlegr jako nominant Pirátů a Jiří Minka, nad jehož nominací visel do poloviny minulého týdne otazník. Redakce RAILTARGET se musela s otázkou na Minkovu nominaci obrátit na samotného ministra dopravy Kupku, který řekl, že Minka je nominant Koalice SPOLU, konkrétně TOP 09 (psali jsme zde). Předsedou Dozorčí rady ČD se stal ekonom Zámečník (psali jsme zde). Dozorčí rada začala jednat obratem.
Týden po jmenování nových členů dozorčí rady se uskutečnilo její první jednání, po kterém následovala tisková konference. Ivan Bednárik oznámil svou rezignaci, ministr dopravy Kupka a předseda dozorčí rady Zámečník uvedli, že rezignovali i další dva členové představenstva, někdejší generální ředitel ČD Václav Nebeský a zástupce Ministerstva financí Pavelec (čtěte zde). Novou členkou představenstva se stala Blanka Havelková (čtěte zde), která vede Dopravní vzdělávací institut (DVI) a ve vedení ČD má být oporou především v oblasti personalistiky, která je pro národního dopravce velmi důležitá.
Odchod Bednárika kritizuje nejenom opozice, ale i odborná veřejnost. Bednárik v Česku platí za jednoho z nejlepších manažerů. Skvělých výsledků dosáhl například v ČD Cargo, které z červených čísel vytáhl opět do těch černých. A byly to právě jeho dobré manažerské výsledky, kvůli kterým ho do funkce generálního ředitele ČD jmenoval exministr dopravy Karel Havlíček (ANO).
A právě exministr Havlíček kritikou opravdu nešetřil. Podle exkluzivního vyjádření, které poskytl redakci RAILTARGET (čtěte zde) by pravým důvodem odvolání Bednárika mohla být snaha o privatizaci ČD Cargo. K tomuto tématu se ještě před volbami vyjádřil v rozhovoru pro E15 současný ministr financí Stanjura (ODS), podle kterého by se část akcií národního dopravce prodala na burze, přičemž stát by si ponechal většinový podíl.
Exministr dopravy Havlíček minulý týden na svém Facebooku diskutoval o personálních otázkách ČD v živém streamu, který byl tematicky zaměřen právě na změny ve vedení národního dopravce. Uvedl, že podle něj bylo odvolání Bednárika velkou chybou, a to obzvláště ve chvíli, kdy za něj ministr nemá ani odpovídající náhradu a realizuje se výběrové řízení. Havlíček také zmínil, že za vším může být snaha o privatizaci ČD Cargo.
Jeden z komentářů v diskusi u Havlíčkova streamu „Na rovinu s Karlem Havlíčkem- Čachry na železnici“ odkazuje k miliardáři Danielovi Křetínskému. Právě Křetínského EP Holding, jehož součástí je i EP Logistic International, realizoval podobnou akvizici se Slovinskými drahami. Slovinský stát si ponechal 51 % nákladního dopravce, Křetínského EP Logistic International získalo 39 %. Díky tomu se dopravci podařilo expandovat v poli nákladní železniční dopravy.