EU version

Foto přímo z místa: Řídící výbor rozhodl o nových členech dozorčí rady. Jaký byl průběh jednání?

Foto přímo z místa: Řídící výbor rozhodl o nových členech dozorčí rady. Jaký byl průběh jednání?
foto: M. Tomanová/Redakce/Personální změny v ČD? Řídící výbor rozhodl o nových členech dozorčí rady. Jaký byl průběh jednání?
10 / 02 / 2022

Dnes proběhlo jednání řídícího výboru ČD, v jehož gesci jsou personální změny v dozorčí radě národního dopravce. Redakce RAILTARGET byla přímo na místě jednání výboru a monitorovala situaci. Exkluzivní vyjádření nám poskytl nově jmenovaný člen dozorčí rady, Martin Šlegr.

Z dozorčí rady byli dnes odvoláni dva její dosavadní členové, Vojtěch Kocourek a Jan Vrátník. Na jejich místo byl zvolen Petr Šlegr a Jiří Minka. Do dosud neobsazeného křesla předsedy dozorčí rady byl zvolen Miroslav Zámečník. Dnešní jednání řídícího výboru bylo tak mnohem transparentnější než to na konci ledna, kdy nebyla předem oficiálně sdělena ani jména kandidátů.

Předsedou dozorčí rady se stal ekonom a publicista Miroslav Zámečník, který již v minulosti v dozorčí radě ČD působil. Zastával také funkci ve Výboru pro audit ČD. Zámečník je tedy schopným manažerem, který má velké zkušenosti nejenom z dozorčí rady v oblasti železnice, ale i Českých aerolinií, kde také působil. Jako člen Národní ekonomické rady (NERV) také spolupracoval na protikrizových opatřeních. To může být pro ČD po období pandemie také velkým přínosem. Zámečník nastoupil na místo bývalého předsedy dozorčí rady Pavla Kysilky, který podal rezignaci na tuto funkci z osobních důvodů ještě za exministra dopravy Havlíčka. Výběr nového předsedy dozorčí rady byl však ponechán novému ministrovi dopravy Kupkovi.

Nominace Petra Šlegra za Piráty byla transparentně komunikována, na dotaz naší redakce Šlegrovu kandidaturu bez zaváhání předem potvrdil i exposlanec Pirátů a velký propagátor vysokorychlostní železnice, Ondřej Polanský (čtěte zde). Piráti se v rámci zveřejnění svého kandidáta do dozorčí rady národního dopravce projevili zcela transparentně a chovali se velmi otevřeně.

Kdo však nominoval do dozorčí rady Jiřího Minku se zatím neví. Sám Minka nejprve na konci ledna na dotaz redakce svou kandidaturu striktně odmítal a dokonce uvedl, že nabídku takového charakteru ani nedostal. Tento týden na opakovaný dotaz redakce nechtěl situaci vůbec komentovat.  Naše redakce dnes Minku znovu telefonicky kontaktovala, ale nepodařilo se nám s ním spojit. K Minkově nominaci se však nepřihlásila ani žádná politická strana, což ve srovnání s kandidaturou kandidáta Pirátů Šlegra působí při nejmenším netransparentním dojmem.

Exkluzivní vyjádření Petra Šlegra

Petr Šlegr dnes poskytl redakci RAILTARGET exkluzivní vyjádření ke své nominaci: „V dozorčí radě bych chtěl přispět k tomu, aby byly České dráhy stabilní společností a chtěl bych je připravovat je na situaci na trhu, kdy bude potřeba výkony dálkové přepravy soutěžit“. Podle jeho slov by se ČD měly jako jeden z dopravců také začít připravovat na vysokorychlostní železniční přepravu, je to však projekt na delší časové období, nyní jde o fázi projektu, kterou musí prioritně řešit Správa železnic. Pro ČD by však podle jeho názoru bylo účelné, aby se staly členy sdružení Railteam, které se tématem vysokorychlostní železnice zabývá a kde mohou získávat a vyměňovat si zkušenosti s ostatními dopravci. Petra Šlegra jsme se také zeptali na to, kdo nominoval do dozorčí rady Jiřího Minku, „Tuto informaci nemám“, odpověděl Šlegr exkluzivně redakci. Zeptali jsme se i na to, zda budou personální změny v české železničním sektoru pokračovat, například v rámci SŽ a zda mají Piráti své nominanty i tam. „Nejsem členem Pirátů, jsem jejich nominant a spolupracovník. Piráti mají určitě odborníky na to, aby mohli zasednout v kontrolních a řídích orgánech v rámci dopravy, ale je to to spíše otázka na politiky, tedy na ministerstvo a vedení Pirátů.“

Stabilizace a příprava na budoucí soutěže jsou pro Šlegra hlavním tématem. Bude se také snažit do ČD implementovat zahraniční zkušenosti, které pramení ze švýcarských, německých nebo španělských drah. „Dozorčí rada je však pořád dozorčím orgánem, nikoli řídícím tělesem společnosti, “ dodal k mantinelům svých vizí Šlegr.

Příjezd náměstka ministra Sekce průmyslu Ministerstva průmyslu a obchodu

Pár minut před začátkem jednání na místo dorazil Eduard Muřický, náměstek ministra Sekce průmyslu Ministerstva průmyslu a obchodu. Na dotaz redakce o vyjádření k jednání řídícího výboru uvedl, že je v časovém presu a pospíchá na jednání, které za pár minut začne. 

Patnáct minut po zahájení jednání opustil budovu zástupce Ministerstva financí

Petr Pavelec, zástupce náměstka pro řízení sekce Veřejné rozpočty a ředitel odboru 20 – Řízení státního dluhu a finančního majetku na Ministerstvu financí, dorazil na Generální ředitelství ČD zhruba deset minut před zahájením jednání řídícího výboru, které proběhlo od 14 hodin. Redakci RAILTARGET sdělil pouze to, že jde na Ministerstvo dopravy. O patnáct minut později však z budovy odešel. Na dotaz naší redakce na průběh jednání reagoval s tím, že se ke všemu vyjádří Ministerstvo dopravy a on je už na procházce.

Jednání dozorčí rady netrvalo ani 30 minut

Tisková zpráva, která měla být dle mluvčí ČD rozeslána ihned po skončení jednání řídícího výboru, dorazila do našeho redakčního emailu v půl třetí. Jednání tak významného orgánu, jakým je řídící výbor tak trvalo necelých třicet minut a mělo spíše formální charakter.

Jak redakci RAILTARGET potvrdil mluvčí Ministerstva dopravy, první jednání obrozené dozorčí rady by mělo proběhnout 15.2.2022.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace