foto: PKP tiskové materiály/Ostrá reakce skupiny PKP na konflikt s Ukrajinou o železniční nákladní tranzit. Polská strana očekává okamžité ustoupení Ukrajiny od nepřátelských činů a zrušení zavedených omezení.
18. ledna 2022 na speciálně svolané tiskové konferenci vedení skupiny PKP neskrývalo svou nespokojenost a kritizovalo omezení kvůli blokaci tranzitní železniční nákladní dopravy z Číny, Pobaltí a států SNS do Polska přes území Ukrajiny. Jen v prosinci loňského roku se tato omezení dotkla skoro 90 vlaků.
Zástupci PKP zdůraznili, že stejné omezení zpočátku platilo také pro tranzit směrem na Slovensko, Česko a Rakousko, ale po pár dnech byla tato omezení zrušena a momentálně se toto omezení vztahuje pouze na Polsko, které je největším evropským obchodním partnerem Ukrajiny. Jako oficiální důvod zavedených přepravních omezení směřujících do Polska Ukrajinská Železnice uvedla omezenou kapacitu ukrajinské železniční sítě a hromadění zásilek čekajících na přesun z UZ do PKP. V průběhu konzultací s předsedou představenstva PKP S.A. vyplynulo, že takové překážky ve skutečnosti neexistují a polská strana byla informována, že zrušení zavedených omezení je mimo kompetence ukrajinské železniční správy.
„Jsme překvapeni jednostranným zavedením omezení dopravy ze strany ukrajinské strany. Zastavení tranzitu, včetně přeprav na Nové Hedvábné stezce, je bezprecedentní rozhodnutí. Polsko je největším obchodním partnerem Ukrajiny v Evropě. Polsko importuje především suroviny, kovové výrobky a rostlinné produkty. Významná část těchto nákladů se do Polska dostává po železnici. S Ukrajinskými železnicemi úzce spolupracujeme již řadu let a naše zklamání je o to větší, že zavedená výluka je v rozporu s mezinárodní dohodou o mezinárodní železniční nákladní dopravě (SMGS) a bilaterálními dohodami v oblasti železniční dopravy,“ řekl Andrzej Olszewski, člen představenstva PKP S.A.
Na tiskové konferenci polská strana uvedla statistiky, které ukazují, že za prvních deset měsíců roku 2021 se hodnota polského importu zvýšila o 68 % a dosáhla hodnoty 4,4 miliardy USD. To téměř dvakrát převyšuje export Ukrajiny do Ruska a trojnásobek exportu k dalším ukrajinským sousedům – Maďarska a Slovenska. Přeprava z Číny přes Ukrajinu do Polska, zahájená na začátku roku 2020, ve druhém roce provozu také dynamicky vzrostla. V roce 2020 vyjelo 40 vlaků, zatímco v roce 2021 to bylo 124 vlaků. Plán dopravy na prosinec 2021 zahrnoval 87 vlaků z Číny a 6 vlaků do Číny. Dynamický rozvoj tohoto projektu zcela zastavil, kvůli blokování tranzitu přes Ukrajinu
„Ukrajinské železnice jsou našim klíčovým obchodním partnerem. Za 20 let fungovaní investovala PKP LHS do modernizace vozového parku a rozšíření infrastruktury přes 1 miliardu zlotých. Právě díky rozvoji dopravy směrem terminálu ve Sławkowie roste i objem dopravy a tržby Ukrajinské Železnici. Doufáme, že naši ukrajinští partneři tranzit odblokují, protože jsou jeho hlavním příjemcem profitu,“ říká Zbigniew Tracichleb, předseda představenstva PKP LHS.
„Rozvoj mezinárodních spojení na Nové Hedvábné stezce je pro Ukrajinu velkou příležitostí. Jsou to nové náklady, nová pracovní místa, nové příležitosti pro ukrajinské podniky a konečně příjmy do rozpočtu státu a Ukrajinské Železnici. Vzhledem tomu, že délka trasy na Ukrajině dosahuje přibližně tisíc kilometrů a délka přepravy v Polsku do 400 km, lze usuzovat, že Ukrajinské železnice jsou hlavním příjemcem tranzitní přepravy do Polska. Omezení zavedená přes noc jsou také nepochopitelná pro čínské a evropské obchodní partnery a neměla by být používána v obchodní spolupráci,“ shrnul Władysław Szczepkowski, dočasný CEO státního dopravce PKP CARGO S.A.