foto: Redakce/Osobní dopravu do zisku nedostane ani Matka Tereza: To ovšem není pravda, oponuje Krapinec
Státní dopravce aktuálně soutěží čtyři velké zakázky v objemu zhruba osmdesáti miliard korun. Tento obnos by poputoval na nákup a servis nových vlaků, a to včetně těch pro vysokorychlostní tratě. K tomuto a k jiným tématům se v rozhovoru pro e15.cz vyjádřil Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva Českých drah.
Funkce generálního ředitele je podle Krapince navázaná na mnoho neprovozních věcí ceremoniálního charakteru, na které nebyl zvyklý. Naopak je vděčný za vztahy mezi drahami a ministerstvem, které hodnotí jako vynikající. „S ministrem Kupkou řešíme i provozní témata na denní bázi, což historicky nebývalo zvykem. Ministr létal v pomyslné helikoptéře nad resortem. Pravidelné schůzky s ministrem mi předchůdci závidí,“ uvedl ve svém rozhovoru pro ekonomický web e15.cz.
Generální ředitel informoval, že auditované výsledky hospodaření Českých drah za loňský rok zveřejní v průběhu dubna. „Mohu ale říct, že výsledek skupiny bude meziročně o stovky milionů korun lepší. Cestující se vrátili do vlaků, takže rostl i celkový obrat osobního dopravce i skupiny. Přepravili jsme 157 milionů cestujících, tedy devadesát procent předpandemického stavu a o desítky milionů více než v minulých letech,“ prozradil Krapinec, který přiznal, že se výnosy z prodeje jízdenek meziročně zlepšily o více než šedesát procent.
Psali jsme
V pokračování série článků o obrněných vlacích se dnes podíváme na to, jak Rusko tento typ vlaků používalo od první a druhé světové…
Předchůdce Michala Krapince Ivan Bednárik v minulosti prohlásil, že osobní železniční dopravu do zisku nedostane ani Matka Tereza. Krapinec na to má však jiný názor. „Cestující se vracejí do vlaků. Také se změnil způsob úhrady nákladů na trakční energii, kterou kupuje Správa železnic. Standardně bychom nárůst nákladů měly kompenzovaný až s dvouletým zpožděním. Změna je pro nás zásadní, protože náklady na trakční energii nám v roce 2023 vzrostou proti roku 2021 o více než 150 procent,“ vyjádřil se generální ředitel Českých drah a dodal, že věří, že osobní doprava i celá skupina může být dlouhodobě zisková.
Krapinec také věří, že stále rostoucí inflace nebude mít negativní vliv na obnovu vozového parku. „Budou-li mít objednatelé – tedy kraje a ministerstvo dopravy – peníze, jsme připraveni za ně kupovat nejmodernější stroje. My si na sebe bez problému vyděláme. Kdybychom nemuseli investovat, byli bychom úplně v pohodě. Problém jsou stará vozidla. Když se dívám na vozový park, tečou mi slzy po tváři,“ doznal se ve svém rozhovoru. Průměrné stáří vozů je aktuálně 34 let, přičemž plánem je ho snížit na dvacet let v řádu následujících deseti let.
Psali jsme
Otevření renovovaných prostor v historické Fantově budově na pražském hlavním nádraží se blíží. Správa železnic dokončuje obnovu interiérů…
Jako největší současný problém hodnotí prodražování nových vlaků a prodlužování dodacích lhůt. „Dodávky nových vlaků se zpožďují o dlouhé měsíce. A když už je obdržíme, zjistíme, že mají extrémní množství garančních závad. Jsme kvůli tomu v jakési druhotné provozní neschopnosti. U některých dodavatelů kolejových vozidel vidíme zvýšení cen proti dříve vysoutěženým cenám až o dvacet procent, tedy o loňskou inflaci,“ vysvětlil Krapinec, který upozornil také na to, že ne všechny externí dopravci dodávají vlaky v požadovaném stavu. „Například slovenský partner má práce dokončit za čtyřicet dní, reálně nestíhá ani po čtyřech měsících. Tyto vozy nám pak chybí,“ přiznává.
Na vině je podle něj komponentová krize a také válečný konflikt na Ukrajině, kde měla spousta partnerů své výrobní závody, dodavatele nebo těžbu surovin. Například dodávka brdy do vlaku trvá aktuálně i více jak dva měsíce, dříve to byly však dva týdny.