foto: ERA /Ze 68. zasedání správní rady ERA ve francouzském Lille
Předpisy nemusí znít napínavě, ale ve světě evropské železnice utvářejí budoucnost. S nástupem Oany Gherghinescu jako nové výkonné ředitelky ERA se průmysl mění.
Evropský železniční sektor vstupuje do období kritické transformace a jádrem tohoto vývoje je nově jmenovaná výkonná ředitelka Agentury Evropské unie pro železnice (ERA) Oana Gherghinescuová. Vzhledem k dosavadním vedoucím pozicím v ERA a rozsáhlým zkušenostem v evropské politice je její jmenování v oboru vítáno. Ale vzhledem k významným regulačním a technologickým výzvám bude její role všechno, jen ne rutina.
Podle IRJ Gherghinescu vstupuje do role v době, kdy je zapotřebí rozhodných kroků v klíčových iniciativách, včetně evropského systému řízení vlaků (ETCS), budoucího železničního mobilního komunikačního systému (FRMCS) a digitálního automatického spojování (DAC). Tyto technologie jsou nezbytné pro zvýšení interoperability, účinnosti a udržitelnosti v rámci evropských železničních sítí. Enno Wiebe, generální ředitel UNIFE, uvedl: „Agentura je trvale hluboce ceněným a spolehlivým partnerem UNIFE a chceme, aby tento vztah zůstal silný, ku prospěchu spotřebitelů, evropského průmyslu a železničního sektoru.“
Oana Gherghinescu v čele ERA: Klíčové priority
Železniční průmysl očekává od ERA zjednodušené regulační procesy a zvýšenou efektivitu. Jedním z nejnaléhavějších problémů je harmonizace provozních pravidel napříč členskými státy EU, která by snížila byrokratické překážky a zvýšila konkurenceschopnost přeshraniční železniční dopravy. Dalším hlavním cílem je modernizace procesu povolování vozidel. Jak projekty modernizace ETCS a FRMCS nabírají na síle, poptávka po rychlejších a předvídatelnějších schvalováních bude jen růst. UNIFE proto volá po pragmatických řešeních, která vyvažují bezpečnost , efektivitu a inovace .
Kromě těchto technických aspektů se hlavními prioritami stala také kybernetická bezpečnost a odolnost digitální sítě . Zvýšená digitalizace železničních systémů přináší nová zranitelná místa, a proto je pro ERA zásadní vytvořit jasné a pevné bezpečnostní rámce.
RailwayPRO hlásí, že se očekává, že Gherghinescovo vedení bude hrát klíčovou roli v rozvoji transevropské dopravní sítě (TEN-T) a jednotného evropského železničního prostoru. Tyto iniciativy jsou zásadní pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu tím, že se železnice stane atraktivnějším a konkurenceschopnějším způsobem dopravy. UNIFE dala jasně najevo, že podporuje dobře financovaný a dobře zajištěný ERA , zejména v době rychlého technologického pokroku a globální nejistoty. Wiebe uvedl: „Pro zjednodušení a urychlení zavádění inovativních technologických řešení směrem k efektivnější, atraktivnější a konkurenceschopnější evropské železniční síti je zapotřebí silné vedení a přijetí pragmatických řešení.“
Oany Gherghinescu: Bohaté zkušenosti v ERA
Podle tiskové zprávy UNIFE přináší Gherghinescu více než deset let zkušeností v ERA, kde zastávala vedoucí pozice v Office Executive Unit, Corporate Performance a Finance and Procurement. Její minulost zahrnuje také role v Evropské komisi a na akademické půdě, kde působila jako lektorka a výzkumná pracovnice v oboru ekonomie na Craiovské univerzitě.
S tak rozmanitou profesní historií se od ní očekává, že do role vnese jak institucionální znalosti, tak perspektivu orientovanou na podnikání, protože její schopnost orientovat se ve složitých regulačních prostředích bude zásadní, protože železniční sektor se přizpůsobuje vyvíjejícím se výzvám. Vzhledem k tomu, že Evropa postupuje vpřed s úsilím o digitalizaci železnic a udržitelnost, Gherghinescovo vedoucí postavení v ERA bude zásadní pro zajištění toho, že železnice zůstane pilířem dopravní strategie EU .
Oany Gherghinescu: Cesta vpřed
I když jsou očekávání vysoká, lídři v tomto odvětví vidí tento přechod jako příležitost pro nové nápady a praktické řešení problémů. Wiebe poukázal na potřebu efektivity a předvídatelnosti regulace a uvedl: „Nyní je čas přinést do odvětví zvýšenou efektivitu postupů a předvídatelnost regulace, což je zásadní pro udržení konkurenceschopnosti evropského železničního dodavatelského průmyslu.“