foto: Koláž redakce RAILTARGET/Maciej Lasek
Společnost CPK má na starosti výstavbu vysokorychlostních tratí v Polsku. Jejím novým vládním zmocněncem byl vládou Donalda Tuska jmenován Maciej Lasek.
Maciej Lasek byl jmenován novou vládou Donalda Tuska vládním zmocněncem pro CPK, státní akciovou společnost, která má na starosti přípravu a výstavbu vysokorychlostních železnic v Polsku, nového letiště „Solidarita“ a doprovodných dopravních investic. Zmocněnec je zároveň náměstkem ministra regionálního rozvoje a fondů. Ve funkci vystřídal Marcina Horalu, který ve volbách obhájil poslanecký mandát a zasedl do opozičních lavic. CPK má rovněž od včerejška obměněnou dozorčí radu.
Maciej Lasek se narodil v severopolském Elblągu. Vystudoval leteckou mechaniku a techniku na varšavské Politechnické univerzitě. Na Vojenské technické akademii obdržel doktorský titul. Pracoval v Institutu letectví a byl dlouholetým členem vládní komise pro zkoumání příčin leteckých nehod. V letech 2003-2007 byl šéfredaktorem časopisu „Věda, inovace, technika“. Do veřejného prostoru vstoupil jako člen komise pro zkoumání příčin leteckého neštěstí vládního speciálu s prezidentem L. Kaczyńským u Smolensku. V roce 2022 publikoval o katastrofě publikaci, která vyvrací nejen různé mýty a konspirační teorie, ale také kriticky zkoumá působení prokuratury, státní správy a soudů. Lasek obhájil poslanecký mandát za Občanskou koalici Donalda Tuska. Předtím byl zvolen do regionálního parlamentu vojevodství Mazowieckého a také do rady městské části Varšava – Bemowo. Členem Občanské platformy je od roku 2019.
Maciej Lasek, který má podobně jako jeho předchůdce politický mandát opřený o zvolení do Sejmu, jako první krok v nové funkci oznámil audit společnosti CPK a zrušil sbor poradců zmocněnce. Ten podle jeho slov nevypracoval pro společnost žádný konkrétní užitek. Ve svém vystoupení v polském Sejmu dne 18.1. představil svoje plány v nové roli a uvedl, že audit CPK se má týkat činností, cílů a priorit, a také způsobu, kterým měly být dosaženy. Dále bude zahrnovat financování, závazky a zakázky, které společnost uzavřela a také její struktury a řízení.
Proběhne také personální audit činnosti bývalého zmocněnce Horaly. Některé výdaje, např. na mediální podporu CPK, nebo přípravu sociálně-národohospodářského plánu pro CPK, označil za „obtížně zdůvodnitelné“. Uvedl také, že CPK přispěla na renovaci tří kostelních oltářů. Brzy navrhne pro vládu rozhodnutí o budoucím využití současného varšavského mezinárodního letiště Okecie a regionálního letiště Varšava – Modlin. Plánované letiště by podle Laseka nemělo „kanibalizovat“ potenciální rozvoj regionálních letišť. Jejich rozvoj a správu převedla minulá vláda do majetku CPK. Lasek řekl, že jejich rozvoj bude mít přednost před výstavbou nového letiště u Varšavy. Lasek jeho stavbu navzdory předvolební kritice nyní nevyloučil: „Budeme pokračovat v rámci, kterým nám vytvořili naši předchůdci, ale nebudeme nevolníky jejich rozhodnutí“.
Zdroj: cpk.pl, redakce RAILTARGET