EU version

Nitky vazeb se spojují: Nominace Jiřího Minky do dozorčí rady ČD odtajněna. Ministr Kupka přiznal, že za ní stojí TOP 09

Nitky vazeb se spojují: Nominace Jiřího Minky do dozorčí rady ČD odtajněna. Ministr Kupka přiznal, že za ní stojí TOP 09
foto: České dráhy/Nitky vazeb se spojují: Nominace Jiřího Minky do dozorčí rady ČD odtajněna. Ministr Kupka přiznal, že za ní stojí TOP 09
15 / 02 / 2022

Jiří Minka byl do dozorčí rady jmenován na základě politické nominace TOP 09. Redakci RAILTARGET to v rozhovoru přiznal ministr dopravy, Martin Kupka. To, že tato informace ale nebyla transparentně komunikována působí při nejmenším velmi zarážejícím dojmem. Měla TOP 09 snad důvod kolem Minkovy nominace mlžit? Tato skutečnost totiž přesně zapadá do analýzy minkových vztahů ze železničního byznysu.

Redakce RAILTARGET se otázkou personálních změn u národního dopravce zabývá již od konce ledna. Jméno Jiřího Minky bylo jedno z prvních, které se v souvislosti se změnami v dozorčí radě ČD objevilo (psali jsem zde). Od samého začátku bylo ale tajemstvím, kdo ho do funkce v dozorčí radě ČD nominoval. Zatímco Piráti otevřeně potvrdily kandidaturu Jiřího Šlegra (čtěte zde), za Jiřího Minku se nikdo nepostavil.

Redakce RAILTARGET se proto dnes musela zeptat přímo ministra Kupky, který odpověděl na dotaz redakce, kdo Minku nominoval takto: „Koalice SPOLU a jmenovitě TOP 09, ale pokládám za důležité, a to ve všech případech, že jde opravdu o relevantní odborníky. Ekonomickou kompetenci Miroslava Zámečníka nikdo nemůže zpochybnit. Jeho zkušenosti ze světové banky, z celé řady dalších státních organizací. Odbornou kompetenci jak pana Minky, tak pana Šlegra podle mého přesvědčení opravdu nikdo zpochybnit nemůže,“ (čtěte zde).

Samotná Minkova kandidatura prošla řadou peripetií. RAILTARGET kontaktoval Minku poprvé s žádostí o vyjádření ke své kandidatuře do dozorčí rady na konci ledna. Tehdy Minka svou kandidaturu jednoznačně odmítl a řekl, že nabídku takového charakteru nedostal, a z toho důvodu o ní ani nemůže uvažovat. O dva týdny později se však situace změnila. Redakce RAILTARGET Minku kontaktovala s dotazem znovu, ale odmítl se k situaci vyjádřit (čtěte zde).  Namísto konstruktivního vyjádření přišla vlna mlžení. Jiří Minka následně naší redakci ani nezvedla telefon.

Je to opravdu velký rozdíl v transparentnosti nominace kandidáta Pirátů, Petra Šlegra, jehož kandidatura do dozorčí rady byla Piráty otevřeně komunikována a naší redakci ji v rozhovoru potvrdil i exposlanec Pirátů, Ondřej Polanský (čtěte zde). Sám Petr Šlegr nám následně poskytl exkluzivní vyjádření (čtěte zde).

Co však Minkova nominace TOP 09 znamená? Odkrývá se příběh politické lobby na pozadí personálních změn u národního dopravce. KDU-ČSL i TOP 09 jsou historicky propojeny s kontroverzními podnikateli bratry Šuškovými, kteří v době zlatých časů spolupráce s národním dopravcem vydělali na státních zakázkách miliardy.

Konkrétně Rudolf Šuška byl dlouholetým členem a podporovatelem KDU-ČSL a dokonce za lidovce kandidovat i ve volbách. Vlivným lidovcem byl i Pavol Lukša, se kterým měli Šuškovi podle deníku Ekonom úzké vztahy. Pavol Lukša byl součástí „Kalouskova křídla“, které se přesunulo do TOP 09. Lukša se následně stal dokonce místopředsedou TOP 09. Přátelství s Šuškovými veřejně nikdo nepopíral.

V této době se do vedení ČD Cargo dostal Josef Bazala, bývalý první náměstek ředitele ČD, Kousala z KDU-ČSL. Bazala byl označován přízviskem „šedá eminence českých železnic“ a byl známý tím, že s politiky dokázal vždy dobře kooperovat. Podle deníku Ekonom měl také velmi úzké napojení právě na ono „Kalouskovské křídlo“, jehož součástí byl Lukša a které přešlo do tehdy vznikající TOP 09.

Bazala nastoupil do funkce šéfa ČDC v roce 2009. Během následujících deseti let si přišli bratři Šuškovi na 5,6 milard korun ze státních zakázek. Rekordním rokem byl právě ten, kdy Bazala nastoupil do funkce. To získaly OOS ze státních zakázek národního dopravce 1,7 miliardy korun. Období zlatých časů bratrů Šuškových skončilo s nástupem nového vedení ČDC v roce 2014. To zjistilo řadu nedostatků v rámci včasného plnění i kvality práce OOS. Napjatá situace vyvrcholila v roce 2019, kdy byly OOS umístěny na tzv. black list ČD Cargo, kde jsou uveřejněni velmi nespolehliví dodavatelé. S odlivem státních zakázek začaly i vleklé finanční problémy bratrů Šuškových.

Znamená snad jmenování Minky návrat starých časů?

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace