foto: Liberty Ostrava, Tisková zpráva/„Nervozita je obrovská,“ přiznávají odbory Liberty k aktuálním finančním problémům
Nejen na železničním trhu se dlouhodobě mluví o špatné finanční kondici společnosti Liberty. Nyní však společnost uzavírá jeden ze svých nejzásadnějších provozů, kterým je největší koksárenská baterie. Ta má být vzhledem k přebytku kapacit na světovém trhu ztrátová.
O finančních problémech společnosti Liberty se na železničním trhu mluví dlouhodobě. Redakce RAILTARGET v minulosti jako první informovala o možnostech omezení výroby, nebo o možných problémech s výplatami. Mezi dopravci se mluvilo i o tom, že kvůli dlužným fakturám nebudou pro společnost Liberty nadále realizovat přepravy (čtěte zde).
Společnost Liberty se potýkala s problémy, kvůli kterým musela zastavit některé ze svých provozů již v minulosti, konkrétně tedy v roce 2012, kdy se přešlo z provozu tří vysokých pecí na dvě. Podle Romana Bečici, předsedy odborové organizace ocelárny, se jedná o tragédii. „Teď jsme v modelu, kdy jedeme na jednu vysokou pec“.
„Navzdory našim snahám a úsilí dalších významných českých energeticky náročných sektorů se vládě zatím nepodařilo omezit nepříznivý dopad vysokých cen energií a vysoké inflace, která je jednou z nejvyšších v Evropě, na naše podnikání. Proto jsme museli v nejlepším zájmu našeho podniku přistoupit k určitým zásadním opatřením,“ sdělila mluvčí Liberty Kateřina Zajíčková pro Českou televizi.
Psali jsme
Na českém železničním trhu se dlouhodobě mluví o špatné finanční kondici společnosti LIBERTY. Podle některých zákulisních informací není společnost…
„Dnes už nám jede jedna vysoká pec a v případě, že bychom opětovně chtěli najet na druhou vysokou pec, tak už nebudeme mít dostatek vlastního koksu. Předpokládali jsme, že pokud se trhy zlepší, tak by koksárenská baterie sloužila k podpoře té vysoké pece,“ vysvětlil Bečica. Podle odborů hutní firmy jde o nevratný proces. Při vychladnutí baterie nelze její provoz obnovit.
Zrušení celé provozovny by se normálně potýkalo s problematikou propouštění lidí. V tomto případě by to tak však nemělo být. Devadesáti lidem bude nabídnutá jiná pozice v rámci hutě. „Kdyby někdo tu nabídku nepřijal, tak by s ním v rámci kolektivní smlouvy musel být ukončen pracovní poměr,“ vysvětlil Bečica. „Nervozita je obrovská. Jsem ale rád, že lidi mají o firmu zájem, protože je spousta dotazů, zajímají se, co bude zítra, zda bude na výplaty, jak si firma povede, kolik peněz dlužíme a tak dále,“ okomentoval aktuální finanční situaci společnosti.
Hutní podnik dále čelí problémům s financováním, přičemž dluží za dodávky energií společnosti Tameh Czech. Problémy nejsou žádnou novinkou, přetrvávají již od jara, kdy Tameh Czech začala vyhrožovat omezením dodávek. V tu chvíli neměla Liberty problém uhradit část dluhů, nyní se však nachází ve stejné situaci, které přitížila i ta skutečnost, že Liberty bude vůbec poprvé dlužit i státu. Částku jeden a půl miliardy si společnost vypůjčila od banky, která za covidové pandemie zkrachovala, a nyní stejnou částku věřitelé žádají po státní pojišťovně EGAP, která se za úvěr zaručila. „EGAP obdržel volání záruky za úvěr Greensill Bank poskytnutý společnosti Liberty Ostrava. Situace je řešena s ohledem na minimalizaci případných ztrát,“ uvedl pro Českou televizi mluvčí EGAP Jan Černý. Podle ČT se s vymáháním dlužných částek od Liberty nepotýkají jen velké společnosti. Menším společnostem tento hutní podnik dluží miliony korun.
Psali jsme
Naše redakce Vám přináší exkluzivní rozhovor s Peterem Dudášem, ředitelem závodu 5 doprava závodu Liberty Ostrava a.s. V rozhovoru zmiňuje například…
Situace kolem společnosti Liberty je rozbuškou nejen pro odborové organizace, které se bojí platební schopnosti společnosti i možného propouštění. Pozastavení tak velké provozu a nejistý budoucí vývoj zasáhne i do stávajících smluv s nákladními železničními dopravci. Dá se tak očekávat, že jejich výsledky zaznamenají v důsledku vývoje této situace propad.