„Nervozita je obrovská,“ přiznávají odbory Liberty k aktuálním finančním problémům

„Nervozita je obrovská,“ přiznávají odbory Liberty k aktuálním finančním problémům
foto: Liberty Ostrava, Tisková zpráva/„Nervozita je obrovská,“ přiznávají odbory Liberty k aktuálním finančním problémům
29 / 08 / 2023

Nejen na železničním trhu se dlouhodobě mluví o špatné finanční kondici společnosti Liberty. Nyní však společnost uzavírá jeden ze svých nejzásadnějších provozů, kterým je největší koksárenská baterie. Ta má být vzhledem k přebytku kapacit na světovém trhu ztrátová.

O finančních problémech společnosti Liberty se na železničním trhu mluví dlouhodobě. Redakce RAILTARGET v minulosti jako první informovala o možnostech omezení výroby, nebo o možných problémech s výplatami. Mezi dopravci se mluvilo i o tom, že kvůli dlužným fakturám nebudou pro společnost Liberty nadále realizovat přepravy (čtěte zde).

Společnost Liberty se potýkala s problémy, kvůli kterým musela zastavit některé ze svých provozů již v minulosti, konkrétně tedy v roce 2012, kdy se přešlo z provozu tří vysokých pecí na dvě. Podle Romana Bečici, předsedy odborové organizace ocelárny, se jedná o tragédii. „Teď jsme v modelu, kdy jedeme na jednu vysokou pec“.

„Navzdory našim snahám a úsilí dalších významných českých energeticky náročných sektorů se vládě zatím nepodařilo omezit nepříznivý dopad vysokých cen energií a vysoké inflace, která je jednou z nejvyšších v Evropě, na naše podnikání. Proto jsme museli v nejlepším zájmu našeho podniku přistoupit k určitým zásadním opatřením,“ sdělila mluvčí Liberty Kateřina Zajíčková pro Českou televizi.

„Dnes už nám jede jedna vysoká pec a v případě, že bychom opětovně chtěli najet na druhou vysokou pec, tak už nebudeme mít dostatek vlastního koksu. Předpokládali jsme, že pokud se trhy zlepší, tak by koksárenská baterie sloužila k podpoře té vysoké pece,“ vysvětlil Bečica. Podle odborů hutní firmy jde o nevratný proces. Při vychladnutí baterie nelze její provoz obnovit.

Zrušení celé provozovny by se normálně potýkalo s problematikou propouštění lidí. V tomto případě by to tak však nemělo být. Devadesáti lidem bude nabídnutá jiná pozice v rámci hutě. „Kdyby někdo tu nabídku nepřijal, tak by s ním v rámci kolektivní smlouvy musel být ukončen pracovní poměr,“ vysvětlil Bečica. „Nervozita je obrovská. Jsem ale rád, že lidi mají o firmu zájem, protože je spousta dotazů, zajímají se, co bude zítra, zda bude na výplaty, jak si firma povede, kolik peněz dlužíme a tak dále,“ okomentoval aktuální finanční situaci společnosti.

Hutní podnik dále čelí problémům s financováním, přičemž dluží za dodávky energií společnosti Tameh Czech. Problémy nejsou žádnou novinkou, přetrvávají již od jara, kdy Tameh Czech začala vyhrožovat omezením dodávek. V tu chvíli neměla Liberty problém uhradit část dluhů, nyní se však nachází ve stejné situaci, které přitížila i ta skutečnost, že Liberty bude vůbec poprvé dlužit i státu. Částku jeden a půl miliardy si společnost vypůjčila od banky, která za covidové pandemie zkrachovala, a nyní stejnou částku věřitelé žádají po státní pojišťovně EGAP, která se za úvěr zaručila. „EGAP obdržel volání záruky za úvěr Greensill Bank poskytnutý společnosti Liberty Ostrava. Situace je řešena s ohledem na minimalizaci případných ztrát,“ uvedl pro Českou televizi mluvčí EGAP Jan Černý. Podle ČT se s vymáháním dlužných částek od Liberty nepotýkají jen velké společnosti. Menším společnostem tento hutní podnik dluží miliony korun.

Situace kolem společnosti Liberty je rozbuškou nejen pro odborové organizace, které se bojí platební schopnosti společnosti i možného propouštění. Pozastavení tak velké provozu a nejistý budoucí vývoj zasáhne i do stávajících smluv s nákladními železničními dopravci. Dá se tak očekávat, že jejich výsledky zaznamenají v důsledku vývoje této situace propad.

Tagy