foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0/Dan Ťok
Bývalý ministr dopravy za ANO Dan Ťok se může po letech vrátit do čela resortu, tentokrát jako odborník za SPD. Tento nečekaný krok může naznačovat snahu Andreje Babiše si udržet vliv na klíčový resort i kompromisní přístup hnutí Tomia Okamury.
Po říjnových volbách začala intenzivní vyjednávání o složení nové vlády. V pátek 10. října Andrej Babiš oznámil rozdělení jednotlivých resortů mezi koaliční partnery SPD a Motoristé sobě. Ministerstvo dopravy má podle dohody připadnout hnutí SPD.
Zajímavostí je, že SPD neplánuje do vlády vysílat vlastní poslance ani členy hnutí. Místo toho sází na nestranické odborníky. Důvodů může být hned několik. Andrej Babiš se zřejmě chce vyhnout tomu, aby musel přímo ve vládě spolupracovat s politiky SPD. Zároveň hnutí Tomia Okamury postrádá osobnosti, které by mohly okamžitě převzít řízení klíčových resortů a slovy pravděpodobného premiéra Babiše „makat“ okamžitě po nástupu do funkce.
Proto se hledá jméno, na kterém se shodnou obě strany – ANO i SPD. Minulý týden RAILTARGET informoval o možnosti, že by se ministrem dopravy mohl stát generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V posledních dnech se však v zákulisí začalo stále častěji hovořit o jiném jménu.
Psali jsme
Mezi kandidáty na ministra dopravy se objevuje i současný generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. V jeho osobě by se dokonale…
Obsadí rezort dopravy bývalý ministr za ANO?
Podle informací RAILTARGET by se volba mohla obrátit k bývalému ministrovi dopravy Danu Ťokovi. Jde o značně kuriózní situaci. Ťok byl kdysi nominantem hnutí ANO, nyní by měl do stejného křesla usednout jako ministr za SPD. Tento krok by mohl být vnímán jako velké vítězství Andreje Babiše, který by tak získal jistotu, že na klíčový post nastoupí člověk, jehož dobře zná a na něhož bude mít vliv.
Pro Babiše by šlo o pragmatické řešení: zkušený manažer, který už resort dopravy necelých pět let vedl, by zajistil kontinuitu, stabilitu a také jistou míru důvěry u dopravních firem i veřejnosti. Pokud by se Dan Ťok skutečně vrátil na dopravu, šlo by o překvapivý návrat do prostředí, které dokonale zná a které dodnes nese stopy jeho rozhodnutí.
Redakce RAILTARGET oslovila bývalého ministra dopravy Dana Ťoka s dotazem na možné působení ve vládě. Na dotaz reagoval slovy: „V tuto chvíli jde jen o spekulace, které nebudu komentovat“.
Psali jsme
Od včasných tendrů přes vysokorychlostní tratě až po kombinovanou dopravu – lídři kandidátek chtějí posunout českou železnici vpřed.
Kdo je Dan Ťok?
Dan Ťok vystudoval strojní fakultu Vysokého učení technického v Brně. Před vstupem do politiky působil řadu let v soukromém sektoru, mimo jiné jako generální ředitel stavební společnosti Skanska CZ, generální ředitel české a slovenské pobočky Alstom a člen správní rady Americké obchodní komory v ČR.
Do vlády vstoupil v roce 2014 jako nestranický ministr dopravy za hnutí ANO ve vládě Bohuslava Sobotky. Ve funkci zůstal i v první vládě Andreje Babiše, a stal se tak jedním z nejdéle sloužících ministrů dopravy po roce 1989. Úřad vedl téměř pět let až do dubna 2019.
Během svého působení prosazoval zjednodušení stavebních procesů, pokračoval v modernizaci dálnice D1 a podpořil vznik Centrálního registru vozidel. Často však čelil kritice – například kvůli sporům kolem mýtného tendru, personálním otřesům ve vedení Českých drah a pomalému tempu stavby dálnic. Sám tehdy na kritiku reagoval slovy, že „rychleji by to zvládl stavět jen superman“.
Odchod z politiky i veřejného života
Na jaře 2019 Dan Ťok oznámil, že z vlády a Ministerstva dopravy odchází. Dlouhodobě na něj podle jeho slov doléhal politický tlak, především z Komunistické strany Čech a Moravy, která tehdy podporovala menšinový kabinet Andreje Babiše. Zároveň čelil i sílícím mediálním útokům a kritice z dopravní branže. Podle vlastních slov už nechtěl dál fungovat v prostředí, kde se „řeší politika místo práce“. Krátce po rezignaci na ministerský post se vzdal i mandátu poslance.
Po odchodu z politiky se stáhl z veřejného života. Zůstal aktivní především v oblasti inovací a dopravních technologií, spolupracoval s vysokými školami a působil i v soukromých poradenských projektech. Dan Ťok je mezi odbornou veřejností vnímán jako člověk, který se snaží vyhýbat politickým konfliktům a orientuje se spíše na řízení projektů než ideologické debaty. I proto jeho jméno nyní znovu rezonuje – jako možné kompromisní řešení mezi hnutím ANO a SPD v době, kdy je dopravní infrastruktura opět jedním z nejcitlivějších resortů nové vlády.
Redakce RAILTARGET bude i nadále aktivně zjišťovat zákulisní informace a průběžně informovat o výběru nového ministra dopravy.