EU version

Ministr Kupka při projednávání rozpočtu: Není rozdíl mezi dluhovým a běžným financováním dopravních staveb

Ministr Kupka při projednávání rozpočtu: Není rozdíl mezi dluhovým a běžným financováním dopravních staveb
foto: Archiv/Před malým okamžikem byla slavnostně zahájena konference VUZ v Bratislavě. Sešli se na ní klíčoví manažeři České republiky a Slovenska. Na místo má přijet také ministr dopravy Martin Kupka. Za slovenského Ministerstvo dopravy vystoupí Jaroslav Kmeť, státní tajemník. Mezi témata konference patří předsednictví ČR v Evropské komisi, vysokorychlostní tratě a alternativní technologie na železnici.
03 / 11 / 2022

Rozpočet pro financování dopravní infrastruktury bude navýšen o 23,3 miliardy Kč, uvedl ministr dopravy na čtvrtečním Hospodářském výboru Sněmovny. Martin Kupka (ODS) při projednávání jednotlivých relevantních kapitol rozpočtu zdůrazňuje důležitost financování pomocí dluhopisů, nebo slibuje dlouhodobé financování dopravních staveb.

Dne 3. 11. 2022 se v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky konal Hospodářský výbor, kde se projednávala výše rozpočtu pro financování dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Martin Kupka na úvod poznamenal, že rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) činí 150,9 miliard Kč, což je podle všeho navýšení oproti schválenému letošnímu rozpočtu, který představoval 127,6 miliard Kč. Uvedl, že z této částky půjde zhruba 65,5 miliard Kč na financování oprav, údržbu a investice na ŘSD a 77,4 miliard Kč se investuje do správy železnic. „Naším primárním cílem je, aby byla železniční doprava spolehlivá a dostupná, a to jak ta osobní, tak ta nákladní,“ řekl k tomu.

Podle Kupky je nezbytné rozšířit možnosti financování, hovořil o financování formou PPP (Public Private Partnership), které podle něj však není možné zrealizovat z roku na rok a zároveň hájil financování prostřednictvím dluhopisů. „Někteří mají možná pochybení, proč to nehodíme na Ministerstvo financí, ale takto přeci jasně vidíme, co máme na bedrech. Dluhové financování se ani nijak neliší od formy PPP,“ uvedl.

Martin Kolovratník (ANO) však v rámci rozpravy vyjadřuje své obavy vůči zmiňovanému dluhovému financování, které se v současné době vyšplhalo již na 30,7 miliard Kč. Podle něj by tento způsob financování nemusel dopadnout podle představ. Proti tomuto tvrzení se Kupka ohradil.

Ministr dopravy se zavázal k tomu, že na příští rok plánují zavést dlouhodobé financování dopravních staveb, což by podle něj v následujících deseti letech umožnilo například dokončení dálniční sítě a modernizaci silnic prvních tříd.

Kupka dále varuje, že vzhledem k současné ekonomické situaci investiční výdaje nebudou nízké.  V návaznosti na to zmiňuje plánovanou stavbu vysokorychlostních železnic, jejichž stavba by měla začít v roce 2025 s tím, že by dle jeho slov měla být dokončena za 10-20 let. 

Tagy