foto: Redakce RAILTARGET/Praha - ilustrativní foto
Praha a Středočeský kraj připravují historicky největší tendr na liberalizaci železniční dopravy s plánovanými investicemi kolem 100 miliard korun.
V úvodním díle seriálu o liberalizaci osobní železniční dopravy v České republice si představíme připravované soutěžní tendry, které se brzy spustí v Praze a Středočeském kraji. Tyto kroky jsou zásadní pro zajištění efektivnější a konkurenceschopnější veřejné dopravy. Ještě letos se očekává vypsání soutěžního tendru na nového železniční dopravce, což má podpořit kvalitu služeb a zlepšit dostupnost veřejné dopravy v rámci celého regionu. Hlavním cílem je obnova vozového parku, zvýšení komfortu pro cestující a vytvoření podmínek pro ekologičtější způsob dopravy.
Liberalizace ČR: Transparentnost v megatendru za 60 miliard korun
Jedním z největších tendrů tohoto typu v historii Česka je zakázka za přibližně 60 miliard korun, která bude mít trvání 30 let. Důvodem pro uzavření kontraktu na tak dlouhé období je očekávaná, značně nákladná investice dopravce do obnovy a modernizace vozového parku, jak uvádí web Středočeského kraje. I z důvodu tak velké soutěže má na celý proces dohlížet protikorupční organizace Transparency International. Podle webu Dopravní Noviny, Praha a kraj pověřily tuto protikorupční organizaci monitoringem procesu již od počátku výběrového řízení. Vznikl tak prostor pro to, aby se dodržovaly zásady transparentnosti ve všech fázích, včetně finálního výběru dodavatele.
Náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib pro Pražskou Integrovanou Dopravu uvedl, že: “S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je tato zakázka zadávána. Naším cílem je totiž nastavení realistických technických a smluvních podmínek celé soutěže tak, aby nebyly diskriminační a soutěž byla maximálně transparentní“.
Psali jsme
České železnice čeká největší vlna liberalizace v historii. Největší plánovaný tendr vyjde na 100 miliard Kč. Soutěže mají zvýšit konkurenci…
Soutěž by měla být vypsána do konce roku 2024, přičemž dopravci budou mít šest měsíců na podání nabídek. Výsledky výběrového řízení by měly známy nejpozději do léta 2025, a vybraný dopravce zahájí provoz o čtyři roky později, tedy v roce 2029. K tomuto datu skončí na trase Praha-Beroun současné elektrické jednotky 471 (CityElefant) a doprava v těchto dvou krajích bude následně nově obstarávána kapacitními, elektrickými jednotkami pro téměř 400 sedících cestujících (EMU 400).
Tento třicetiletý kontrakt se týká trasy Beroun-Praha-Kolín; dále trasy Praha-Praha letiště-Kladno, která bude na počátku 30. let nově vystavená a zmodernizovaná; a taktéž zmodernizované trasy Praha-Milovice-Mladá Boleslav. Tento rozsáhlý projekt by měl pokrýt potřeby rostoucí poptávky po cestování.
Portál PID dále píše, že v rámci předběžných tržních konzultací bylo osloveno šest významných evropských výrobců železničních kolejových vozidel, Alstom, Siemens, Škoda, Stadler, Pesa a CAF. Zároveň bylo osloveno devět relevantních dopravních společností, nejen z České republiky, ale také z Rakouska, Polska, Slovenska a Německa. Oslovené společnosti byly České Dráhy, Arriva, RegioJet, LeoExpress, ZSSK, ÖBB, Die Länderbahn, DB Regio, PolRegio. Podle webu ČT24 se zatím do předběžných konzultací přihlásily České Dráhy, RegioJet, Arriva, rakouský dopravce ÖBB a slovenský dopravce ZSSK.
Psali jsme
Řecký politik Apostolos Tzitzikostas, kandidát na pozici evropského komisaře pro dopravu a turismus, představil své ambiciózní plány pro evropskou…
Liberalizace má své výhody, smlouva na 15 let přinese komfortnější cestování v regionech
Další připravovaný tendr se týká provozovatele části stávajících elektrických jednotek řady 471 (CityElefant) a zahrnuje také smlouvu na 15 let pro dopravce, který bude provozovat jednotky o kapacitě přibližně 240 míst. Tento kontrakt má hodnotu kolem 40 miliard korun, což celkovou investici Prahy a Středočeského kraje zvedá na přibližně 100 miliard korun. Dotčené trasy jsou např. Praha-Ústí nad Labem; Praha-Benešov; Praha-Tábor; Praha-Lysá nad Labem-Kolín/Benešov. I zde má vítězný dopravce zahájit provoz v roce 2029, kdy budou nahrazeny starší soupravy a nové elektrické jednotky poskytnou kvalitnější a pohodlnější přepravu. Tendr má být vyhlášen do roku 2026.
Přípravy na liberalizaci železniční dopravy přitahují pozornost nejen kvůli rozsahu plánovaných investic, ale i díky ambicím nabídnout veřejnosti kvalitnější a dostupnější železniční dopravu. Tyto kroky by mohly výrazně přispět k celkovému rozvoji regionální dopravy, posílit konkurenci mezi dopravci a otevřít českou železniční dopravu inovacím.