foto: CER / Public domain/CER představil Rail Manifesto v Evropském parlamentu
Krátce před nadcházejícími volbami do EU, představilo Sdružení evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) Rail Manifesto na období 2024-2029 nazvané “Koleje pro Evropu". Manifest byl představen na významné akci v Evropském parlamentu, kterou hostil poslanec Dominique Riquet.
Manifest má jasný cíl: dosáhnout změny dopravních zvyklostí a zvýšení podílu železnice v rámci strategie EU pro udržitelnou a chytrou mobilitu. Dokument klade důraz na vizi dobře fungujících železničních osobních a nákladních služeb v rámci rozsáhlé železniční infrastruktury, která by měla být klíčovým prvkem zelené a digitální transformace Evropy.
Železnice mají velké ambice v oblasti udržitelné dopravy v Evropě:
- vysokorychlostní spojení mezi všemi hlavními městy EU
- kvalitní regionální služby pro všechny
- více nočních vlaků a možnosti udržitelného turismu
- plně digitální nákladní operace s železnicí jako základem logistiky s nulovými emisemi.
Na důležitost těchto otázek poukázal i bývalý italský premiér Enrico Letta ve své zprávě o budoucnosti jednotného trhu, která byla zveřejněna dnes a vyzývá EU k výstavbě vysokorychlostních železničních spojení mezi všemi hlavními městy EU, aby se vyřešil "nápadný paradox" v infrastruktuře EU.
Manifest zdůrazňuje, že železnice, díky svým jedinečným výhodám v oblasti úspory emisí, energetické účinnosti a generování ekonomické aktivity, by měly být v centru všech politických nástrojů navržených k podpoře udržitelnosti, energetické nezávislosti a prosperity Evropy.
Představitelé států a vlád dnes diskutují o budoucnosti EU, CER zdůrazňuje potřebu strategické vize zahrnující udržitelnou dopravu. Jako takové je kritické podporovat veřejnéé i soukroméé investice do infrastruktury, aby se pokračovalo v podpoře železničních projektů na síti TEN-T, prohluboval jednotný trh prostřednictvím Plánu pro vysokorychlostní železnice a dále rozvíjel interoperabilitu. Tento vývoj jde ruku v ruce s nasazením digitálních enablerů, jako jsou ERTMS nebo DAC – oba umožňují bezpečnější a efektivnější železniční operace v EU. CER vyzývá členské státy, aby toto učinily prioritou v příštím období Evropské komise a parlamentu.
Psali jsme
Sdružení pro evropské železniční a infrastrukturní společnosti (CER) představil dlouho očekávaný manifest nazvané „Rail Manifesto“. Tento dokument…
Manifest identifikuje čtyři základní pilíře pro vedení budoucích politických akcí:
I.Pilíř
Spravedlivá soutěž mezi dopravními prostředky
Přestože byly v minulosti učiněny určité kroky, regulační rámec dnes není spravedlivý, neboť železnice nesou mnoho nákladů a povinností, které nejsou uloženy na ostatní druhy dopravy. Je třeba udělat mnoho pro napravení nerovnováhy v podmínkách a cenách za přístup k infrastruktuře, energetické dani, pravidlech DPH a rozdílných sociálních podmínkách, zejména co se týče praktik sociálního dumpingu v silniční dopravě.
II. Pilíř
Adekvátní financování železnic
Železnice potřebují spravedlivé, dlouhodobé, komplexní financování. Splnění obrovských potřeb investic do infrastruktury vyžaduje větší rozpočtovou položku EU pro dopravu v rozšířeném víceletém finančním rámci včetně nových zdrojů financování EU, jako jsou určené příjmy z Obchodního systému EU pro emise.
III.Pilíř
Nasazení klíčových digitálních enablerů železnic
To zahrnuje Evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS) a Digitální řízení kapacity (DCM) pro optimalizované využití železniční sítě, Digitální automatické spřahování (DAC) jako klíčový krok k plně digitálním nákladním operacím a Otevřený prodejní a distribuční model (OSDM) pro snazší mezinárodní prodej jízdenek. Tyto digitální průlomové technologie nejenže zlepšují železniční služby pro jejich koncové uživatele, ale také snižují náklady. Například zvýšení kapacity železnic, které lze dosáhnout digitálními prostředky pomocí DCM, vyžaduje pouze 5% rozpočtu, který by byl potřebný pro stavbu nové fyzické železniční infrastruktury.
IV. Pilíř
Zelenější přístup k tržním a konkurenčním politikám
Politika soutěže by měla lépe zohledňovat klimatické a environmentální politiky EU a měla by se vyhnout jakémukoli přesunu k více znečišťujícím druhům dopravy. Některé segmenty železničního trhu, jako je jednotlivá vagonová doprava, nejsou dnes ekonomicky životaschopné, přesto představují udržitelně životaschopné dopravní řešení pro boj s klimatickou krizí. Podpora takových služeb nemůže být hodnocena na základě pravidel, která nezohledňují celkové strategické politické orientace EU, včetně cílů Evropské zelené dohody.
Během spuštění akce CER shromáždila dojmy současných politiků, stejně jako externích zainteresovaných stran reprezentujících podnikatelské a občanské uživatele železničních služeb, mnoho z nich přispělo do průzkumu z roku 2023, který se promítl do konečného manifestu.
Člen Evropského parlamentu a hostitel akce Dominique Riquet prohlásil: „Jakmile končí toto parlamentní období, je čas zhodnotit naše úspěchy. S CEF II, probíhajícím nařízením o kapacitě železnic nebo směrnicemi TEN-T jsme dosáhli mnoho. Boj za železnici pokračuje. Nyní musíme přemýšlet o budoucích politických vývojích, abychom je mohli nejlépe využít a dosáhnout našich cílů v oblasti dekarbonizace.“
Hlavní řečník, belgický vicepremiér a ministr mobility Georges Gilkinet, přivítal iniciativu sektoru a prohlásil: „Vlaky musí stát v základech naší evropské mobility, chceme-li dekarbonizovat naše ekonomiky. Přesun k železnici, nejudržitelnějšímu druhu dopravy, musí být politickou prioritou pro příští Evropskou komisi. Abychom toto implementovali a propojili všechny Evropany železnicí, musíme masivně investovat do sektoru. Program CEF hraje klíčovou roli a musíme v tomto směru pokračovat s třetím a dobře financovaným výzvou CEF. Dlouhodobá vize, solidní financování a lidé jsou klíčem k budoucnosti evropské mobility.“
Také na spuštění akce promluvil Filip Alexandru Negreanu Arboreanu, šéf kabinetu evropské komisařky pro dopravu Adiny Vălean, který pozitivně reagoval na manifest: „Vaše podpora silného finančního nástroje pro dopravní infrastrukturu je velmi cenná a velmi oceňovaná. A můžete se také spolehnout na naši podporu, aby se železnice stala žádoucím druhem dopravy budoucnosti.“
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: „V manifestu CER se železnice zavazují poskytovat služby pro nové generace Evropanů: lepší osobní služby pro všechny, včetně vysokorychlostních spojení mezi hlavními městy a velkými městy; digitální nákladní operace železnice integrované s dalšími druhy dopravy, vedoucí k nulovým emisím evropské logistiky; a spolehlivá, bezpečná, vysokorychlostní infrastruktura, stejně jako zlepšení stávající sítě prostřednictvím modernizace a digitalizace. Vyzýváme EU a členské státy k udržitelné investiční politice, aby nadále dávaly přednost a podporovaly železnici.“
Psali jsme
Sdružení pro evropské železniční a infrastrukturní společnosti (CER) představilo minulý týden v Bruselu svůj dlouho očekávaný ”Rail Manifesto”.…
S konkrétními politickými návrhy pro každý ze svých čtyř pilířů ukazuje manifest CER 2024-2029, co je potřeba, aby se železnice mohla dále rozvíjet a Evropa mohla těžit z jejího plného potenciálu.
Zdroj: Tiskové zprávy CER