EU version

Koaliční drama v Rakousku: Sociální demokracie získává ministerstvo dopravy

Koaliční drama v Rakousku: Sociální demokracie získává ministerstvo dopravy
foto: Franz Johann Morgenbesser/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons/Peter Hanke
04 / 03 / 2025

Rakousko se dočká nového ministra dopravy, kterým bude pravděpodobně Peter Hanke. Vymění tak Leonore Gewessler, která je velkou zastánkyní zelené politiky.

Peter Hanke (61), dosavadní vídeňský radní a sociální demokrat, se pravděpodobně stane ministrem infrastruktury. Rakouská lidová strana ÖVP, sociální demokracie SPÖ a liberální Neos se dohodly na koalici a vláda bude jmenována v pondělí 3. března 2025. Vítěz voleb, pravicová FPÖ, zůstane v opozici. Šedesátiletý Hanke je od roku 2018 ve vídeňské městské vládě zodpovědný za finance a za hospodářství. Dříve působil jako vysoký manažer ve společnosti Wien Holding, která spravuje komunální společnosti včetně vídeňského přístavu a městské infrastruktury. Zkušenosti s EU nasbíral během své práce ve Výboru regionů EU, v němž zastupoval Rakousko od roku 2018.

Rakousko: Plány budoucího ministra dopravy

Vládní program bude vycházet z generálního plánu mobility, který bude zahrnovat všechny dopravní módy a bude mít ambici řídit dopravu centrálněji než dosud. Budoucí vláda chce také rozšířit multimodální nákladní dopravu, sepsat cílovou strategii sítě terminálů pro intermodální dopravu a zlepšit spolupráci s Německem.

Vláda bude také pokračovat ve výstavbě velkých železničních projektů. Železnice Koralm mezi Štýrským Hradcem a korutanským Klagenfurtem má být otevřena na konci roku 2025 a úpatní tunel Semmering v roce 2030. S Německem chce vláda zahájit projekt modernizace severní přístupové trasy k Brennerskému tunelu. Bude usilovat o to, aby koridor z Mnichova do Verony jako transevropská trasa (TEN-T) byl podporován jako evropský stěžejní projekt.

Ministr dopravy a tradiční hodnoty

Vláda se bude ovšem potýkat s rozpočtovým deficitem a limity, které jsou způsobeny hospodářskou stagnací a celoevropskými problémy. Lze očekávat, že zkušený politik Hanke soustředí práci ministerstva na tradiční priority. Jeho předchůdkyně Gewessler ze strany Zelených měla jako hlavní a průřezovou prioritu resortu klimatickou politiku, kterou prosazovala ve všech dopravních a infrastrukturních projektech. Příkladem může být zavedení jízdenky zvané KlimaTicket, o který se Gewessler zasadila. Jedná se o roční jízdné, díky kterému můžete následně jezdit po celém Rakousku „zdarma.“

Ministři dopravy v úzkém spojení

Česká republika s Rakouskem velmi úzce spolupracuje a snaží se zajistit, co nejlepší spojení mezi hlavními metropolemi. K důležitému setkání došlo před dvěma lety, kdy se ministr dopravy Martin Kupka a rakouská ministryně Leonore Gewessler sešli ve Vídni a projednali důležité otázky a projekty, které se týkají právě lepšího dopravního spojení mezi Českou republikou a Rakouskem. Na programu byla elektrizace železničních tratí, ale také výstavba nových dálničních úseků.

„Rozvoj dopravního spojení s Rakouskem považujeme za jednu z hlavních priorit Ministerstva dopravy. Naplno se pracuje na dostavbě jihočeské části dálnice D3, která by měla být dovedena k hranicím do konce roku 2026. Nezapomínáme ale ani na železnici. Dnes jsme s ministryní Gewessler podepsali společné memorandum, kterým se zavazujeme k modernizaci železniční trati přes České Velenice, známé jako Franz-Josefs-Bahn,“ říká po jednání ve Vídni ministr dopravy Martin Kupka.

Zdroje: railtarget.cz, mzv.gov.cz

Tagy