foto: Archiv/Italská pobočka společnosti SNCF Captrain Italia se vrací k růstu před pandemií
Skupina Captrain Italia se v roce 2022 vrátila k růstu po dvou letech výrazné stagnace v důsledku COVID-19. Italská pobočka francouzských státních drah SNCF dosáhla rekordního obratu ve výši zhruba 120 milionů eur, čímž překonala výsledky před pandemií v roce 2019.
Nárůst činil více než 15 % oproti roku 2021, což potvrdilo, že společnost Captrain Italia je druhým italským provozovatelem nákladní železniční dopravy za bývalým monopolistou Mercitalia. Čistý výsledek skupiny vykazuje v roce 2022 mírný zisk po dvou letech poznamenaných zápornými výsledky kvůli COVID-19.
Rozhodnutí společnosti Ansfisa omezit v prvních měsících roku 2022 rychlost vozů se syntetickými podrážkami bylo velmi penalizujícím opatřením, které si vyžádalo téměř dvojnásobné množství zdrojů a personálu, než bylo plánováno. Exponenciální nárůst nákladů na energie navíc způsobil, že mýtné společnosti RFI výrazně vzrostlo.
Italská vláda také zrušila velkou část dotací, které byly dříve vypláceny na železniční dopravu, což je v Evropě téměř ojedinělý případ, kdy chce rozhodující podíl dopravy převést na železnici, která je v současné době stále na gumě.
Podle generálního ředitele společnosti Captrain Italia Maura Pessana "pozitivní výsledek v roce 2022 vyplývá v podstatě ze dvou složek: z velkého nasazení všech zaměstnanců a z trvalé důvěry našich zákazníků. Patří jim zvláštní dík, protože pochopili a přijali varianty stávajících smluv, abychom společně řešili závažný problém "drahé energie".
Bohužel se nám nedostalo stejné podpory ze strany italských institucí, vzhledem k tomu, že naši mezinárodní konkurenti mohou naopak počítat se slevami na kolejích, které byly postupně snižovány, neřkuli téměř rušeny, a s výrazným zpožděním v termínech jejich vyplácení."
Společnost Captrain Italia upevnila své mezinárodní poslání tím, že v roce 2022 zahájila nové dopravní služby do severní a východní Evropy. Společnost potvrdila svou pozici provozovatele na zahraničních přechodech Domodossola (pro Švýcarsko) a Villa Opicina (pro Slovinsko), stejně jako na přechodech Modane a Ventimiglia (oba pro Francii).
Společnost rovněž rozšířila své služby v Brennerském průsmyku (pro Rakousko). Společnost Captrain Italia si udržela vedoucí postavení v sektoru přepravy nebezpečného zboží a zvýšila svůj podíl na trhu s ocelí a intermodální přepravou.
Úkolem pro rok 2023 je pokračovat a zlepšit růst v souladu s průmyslovým plánem, který zahrnuje významné investice. Společnost Captrain Italia objednala 8 nových lokomotiv třídy 494LM Traxx vyráběných společností Alstom (dříve Bombardier), které dorazí v roce 2024. Kromě toho bude muset společnost interně zvýšit efektivitu pomocí zásahů zaměřených na snížení nákladů, aniž by to mělo dopad na pracovní sílu, která je jejím největším aktivem.