foto: Archiv/Železnice
Polský Úřad železniční dopravy (UTK) na základě výročních zpráv provedl analýzu potřeby a investiční perspektivy dopravců při nákupu a modernizaci železničních vozidel.
Perspektiva 2022-2025
Do roku 2025 plánují certifikovaní přepravci v Polsku nákup 21 nových lokomotiv (14 elektrických a 7 dieselových), kromě toho se plánuje pořídit 12 použitých lokomotiv. Investice jsou také plánované do modernizace hnacích jednotek. Předpokládá se, že do roku 2025 bude plně modernizováno 93 lokomotiv (60 elektrických a 33 dieselových). 22 lokomotiv bude obnoveno (3 elektrické a 19 dieselových). Železniční dopravci stále častěji používají lokomotivy patřící externím společnostem, které nabízí pronájem těchto drážních vozidel, a proto lze kromě činnosti dopravců očekávat mnoho investic domácích a zahraničních společností ROSCO ((Rolling Stock Company).
Význam intermodální dopravy v posledních 10 letech významně vzrostl. Do roku 2025 plánují dopravci nákup až 783 plošinových vozů. Kromě toho jsou plánovány investice do 30 nových speciálních vozů a 200 vozů na uhlí.
Provozovatelé železnic také plánují opravy a modernizaci vozů na uhlí. Celkem bude v rámci probíhajícího cyklu oprav renovováno nebo modernizováno téměř 1300 vozů.
Perspektiva 2026-2030
Ve druhé polovině tohoto desetiletí se plánuje pokračování prací souvisejících s modernizací a obnovou kolejových vozidel nákladních dopravců. V letech 2026–2030 se plánuje modernizace 169 lokomotiv (100 elektrických a 69 dieselových) a obnova 8 dieselových lokomotiv.
Z nákupních plánů dopravců na druhou dekádu stojí za zmínku zvýšená aktivita dopravců při nákupu lokomotiv do vlastnictví. V letech 2026–2030 hodlají dopravci zakoupit 53 nových lokomotiv (28 elektrických a 25 naftových) a jednu ojetou lokomotivu.
Železniční dopravci rovněž nevylučují další investice do nových plošinových vozů pro přepravu intermodálních jednotek. V letech 2026 až 2030 plánují nákup 200 nových plošinových vozů a 170 speciálních vozů. Modernizace a obnova se bude týkat především uhelných vozů standardního rozchodu, z nichž 332 bude plně modernizováno a 31 obnoveno.
Tagy