foto: Foto DB, public domain/Vlaky DB
Komentář. Německo investuje miliardy do železnice. Schválené dotace a slevy mají podpořit přechod dopravců na železnici. Podle dopravního experta ale dopad na hospodářskou soutěž vyvolává otázky.
V Německu nedávno proběhly změny zasahující změny na poli železnic. Okrajově je potřeba nastínit kontext. Německá vláda masivně podpoří z veřejných prostředků jednotlivé vozové zásilky na železnici a krátké vlaky do 15 vagónů na trasách do vzdálenosti 300 km. Uskuteční se tak prostřednictvím přímé dotace provozních nákladů dopravcům. Další dotací je sleva za použití železniční dopravní cesty, která už dříve v Německu platila. Stranou nestojí ani intervence do cen elektřiny. Uspěla tak v notifikaci programu.
Souhrnná částka 1,7 mld. euro nesmí v kalendářním roce překročit 320 mil. eur. Komisařka EU pro hospodářskou soutěž M. Vestager odůvodnila rozhodnutí tím, že program pomůže dekarbonizaci, usnadní přechod ze silnice na železnici, je přiměřený a nepřekračuje limity, které by ohrozily hospodářskou soutěž.
Psali jsme
Deutsche Bahn zaznamenala v roce 2023 masivní ztráty, když její nákladní divize DB Cargo prodělala 5,6 miliardy eur. Celková ztráta koncernu dosáhla…
Redakci RT právě toto sdělení německé vlády zaujalo a nelze říci, že by s ním souhlasila. Rozhodnutí je totiž co do rozsahu dotace i jejího cílení mimořádné. Podívali jsme se na zveřejňované výsledky hospodaření DB a DB Cargo, které ukazují, že segment jednotlivých vozových zásilek patří k nejztrátovějším činnostem. Úspěch německé vlády tedy spočívá spíše v tom, že dokázala o této potřebě Evropskou komisi přesvědčit pomocí metodiky srovnání externích nákladů na železnici oproti silnicím. Dokázala ale také obhájit přímou intervenci formou dotace provozních nákladů železničních dopravců.
Je ale potřeba říct ještě jednu věc. Úspěch je velmi pozoruhodný i z dalšího hlediska. Evropská komise vede od ledna 2022 řízení proti Německu k převzetí ztrát společnosti DB CARGO v rámci holdingu Deutsche Bahn (DB). Komise zkoumá, zda se nejedná o nepovolenou podporu, protože jiné společnosti provozující nákladní železniční dopravu podobný luxus převzetí ztrát mateřskou společností nevyužívají.
Psali jsme
V německé Chotěbuzi se nachází nové servisní centrum pro vysokorychlostní jednotky, které strčí do kapsy všechny opravny v Evropě.
Naši dopravci operující na německém trhu v JVZ by principiálně měli mít rovný přístup k podpoře. Všem bych doporučoval také v praxi sledovat, do jaké míry bude podpora znamenat selektivní výhodu pro dopravce z Německa operující do České republiky, protože Evropská komise by měla pečlivě vyhodnocovat přeshraniční vliv podobných dotací. Osobně se domnívám, že tato dotace je prvním velkým příkladem toho, že lze za Green Deal schovat všelicos. Obhájce volného trhu a rovné hospodářské soutěže na dopravním trhu EU nečekají dobré časy. Už jen proto, že jednotlivé státy budou různým způsobem a diametrálně různým rozsahem investovat do železnice výnosy z emisních povolenek.
Zdroj: komentář dopravní expert; ŽESNAD.cz