foto: SNCF public domain/vlak
Ambiciózní plány na modernizaci sítě se dostávají na tenký led kvůli rozpočtovým škrtům a rostoucímu státnímu dluhu. Kdo zaplatí cenu za ekologickou budoucnost?
Francouzský plán investic do železnic ve výši 100 miliard EUR, který má modernizovat dopravní systém a snížit emise uhlíku, je nyní ohrožen kvůli prohlubující se vládní finanční krizi.
Pojďme trochu rekapitulovat. V únoru 2023 oznámila francouzská vláda plány investovat 100 miliard EUR do své železniční infrastruktury do roku 2040, jak uvádí agentura Reuters. Tento velký projekt měl za cíl rozšířit železniční síť v zemi se zaměřením na vytvoření regionálních systémů dojíždění podobných pařížským RER ve velkých městech. Tato investice byla navržena tak, aby řešila nerovnosti v dopravní dostupnosti mezi Paříží a ostatními regiony. Plán, který zahrnoval spolupráci se SNCF , EU a místními vládami, byl také součástí širšího cíle Francie snížit svou uhlíkovou stopu podporou používání železnice a dosažením uhlíkové neutrality do roku 2050.
Psali jsme
Od nového roku čeká České dráhy revoluční změna. Díky spolupráci s ORLEN Unipetrol začnou testovat palivo z odpadních rostlinných olejů. Tento…
Nedávné finanční boje Francie však tento ambiciózní plán ohrozily, jak uvádí The New York Times. V říjnu 2024 zavedla francouzská vláda rozpočet na snížení nákladů, aby se vypořádala se svým rostoucím dluhem, který dosáhl 3,2 bilionu EUR, neboli více než 110 % národního HDP. S rostoucími deficity a rostoucími platbami úroků z dluhu vláda zavedla hluboké škrty ve výdajích a jednorázové daně, zejména zaměřené na bohaté jednotlivce a korporace. Tento úsporný program se snaží během několika let ušetřit 110 miliard EUR a ponechává jen malý prostor pro rozsáhlé investice, jako je plán rozšíření železnic .
Vzhledem k tomu, že francouzská vláda upřednostňuje fiskální oživení, rostou obavy, že železniční plán ve výši 100 miliard EUR může být ohrožen. Snížení výdajů a zavedení nových daní se staly ústředními strategiemi ke stabilizaci ekonomiky a velké infrastrukturní projekty by mohly být vzhledem k současné finanční situaci považovány za příliš nákladné. Kritici tvrdí, že zaměření na závažnost by mohlo vést ke zpoždění nebo dokonce snížení plánovaných železničních investic, a to navzdory jejich dlouhodobým ekologickým a sociálním přínosům.
Psali jsme
Pařížské metro se mění na ”hi-tech”. Automatizovaná linka bez řidiče nyní spojuje letiště Orly s centrem. Od roku 2025 obslouží milion cestujících…
Navrhovaný rozpočet již čelil odporu ze strany opozičních stran a různých sektorů. Někteří varují, že omezení veřejných služeb a sociálních programů poškodí běžné občany, zatímco zvýšené daně pro korporace a osoby s vysokými příjmy mohou udusit ekonomický růst. Zastánci životního prostředí a dopravy se zároveň obávají, že zpoždění nebo omezování investic do železnic by mohlo bránit pokroku Francie ve snižování emisí a zlepšování regionální konektivity.
Zatímco francouzská vláda tvrdě tlačí na to, aby znovu získala kontrolu nad svými financemi, osud železničního plánu ve výši 100 miliard EUR zůstává nejistý. V příštích několika letech se pravděpodobně objeví obtížná rovnováha mezi řešením fiskálních problémů země a zachováním jejích dlouhodobých závazků k udržitelné dopravě.
Zdroj: The New York Times; Reuters