foto: Alstom; Tisková zpráva/FNM a Alstom představují první vlak poháněný vodíkem pro Itálii
Společnost FNM, klíčová integrovaná skupina v oblasti udržitelné mobility v Lombardii, společně s výrobcem Alstom, světovým lídrem v oblasti inteligentní a udržitelné mobility, představila vlak Coradia Stream poháněný vodíkem, který předznamenává začátek nové éry osobní železniční dopravy v Itálii. Akce proběhla v rámci výstavy EXPO Ferroviaria 2023. Vlak bude uveden do komerčního provozu v oblasti Valcamonica mezi koncem roku 2024 a začátkem roku 2025, a to na neelektrifikované trati Brescia-Iseo-Edolo společnosti FERROVIENORD, na níž železniční dopravu provozuje společnost Trenord. Stane se tak v rámci projektu H2iseO, jehož cílem je vytvořit první “vodíkové údolí” v Itálii v oblasti Brescia. Vlak Coradia Stream s vodíkovým pohonem splňuje evropský cíl snížit do roku 2050 emise oxidu uhličitého o 100 % a je v Itálii vůbec prvním vlakem vybaveným vodíkovými palivovými články s nulovými přímými emisemi CO2 s celkovou kapacitou 260 míst a dojezdem více než 600 km.
Slavnostní ceremonie se zúčastnili Matteo Salvini, Místopředseda vlády a ministr dopravy, Alessandro Morelli, náměstek tajemníka vlády a zástupci regionu Lombardie. Během akce promluvili také prezidenti společností FNM Andrea Gibelli, FERROVIENORD Fulvio Caradonna, Trenord Federica Santini, CEO a generální manažer FNM Marco Piuri, prezident společnosti Alstom pro evropský region Gian Luca Erbacci a generální ředitel Alstom Italy a prezident a CEO Alstom Ferroviaria Michele Viale.
Událost navazuje na dohodu, kterou společnosti FNM a Alstom podepsaly v listopadu 2020 a na jejímž základě bude společnosti Trenord dodáno šest vlaků na vodíkové palivové články s opcí na dalších osm. Zahájení provozu vodíkového vlaku je součástí projektu H2iseO Hydrogen Valley.
Psali jsme
ÖBB slaví od začátku roku 100. výročí svého založení. Vrcholem těchto oslav byla velkolepá akce ke stému výročí 30. září ve Vídni. Uprostřed…
Cílem projektu H2iseO, který podporují společnosti FNM, FERROVIENORD a Trenord, je vybudovat v regionu Valcamonica hospodářský a průmyslový řetězec dodávek vodíku se základem položeným v odvětví dopravy, zahájit energetickou přeměnu území a přispět k regulaci uhlíkových emisí významné části místní veřejné dopravy. Jedná se o vysoce inovativní projekt, který mimo jiné počítá s výstavbou tří závodů na výrobu, skladování a distribuci obnovitelného vodíku bez emisí CO2 (v Brescii, Iseu a Edolu), a také s budováním sítě 40 vodíkových autobusů, které nahradí celý vozový park využívaný společností FNM Autoservizi.
Nové vlaky na vodíkový pohon vycházejí z modelu jednopodlažního regionálního vlaku Coradia Stream společnosti Alstom, který je určen pro evropský trh a který společnost Alstom vyrábí v Itálii. Vodíkem poháněný vlak Coradia Stream zachová vysokou úroveň komfortu, který cestující ocenili již u jeho elektrické verze, a bude poskytovat stejný provozní výkon jako dieselové vlaky, včetně dojezdu. Coradia Stream poháněná vodíkem může jezdit na neelektrifikovaných tratích jako náhrada za vlaky na fosilní paliva a nabízí komfortní a tiché cestování srovnatelné s ostatními elektrickými modely Coradia, navíc ale s dojezdem více než 600 kilometrů.
Psali jsme
Na 15. mezinárodním železničním veletrhu TRAKO v Gdaňsku se společnost Stadler dostala do centra pozornosti a představila dvě inovativní…
Vlak byl vyvinut a vyroben především v závodech společnosti Alstom v Itálii. Konkrétně o vývoj, certifikaci, výrobu a testování se postaral závod Savigliano, v závodě Vado Ligure byla instalována technologicky inovativní vodíková část, další komponenty dodal objekt Sesto San Giovanni a v závodě v Boloni probíhal vývoj signalizačního systému. Část komponentů vlaku dodává také výrobní závod společnosti Alstom Czech Republic v České Lípě.
„Jsme hrdí na to, že zde dnes můžeme společně s FNM představit první vlak na vodíkový pohon, který bude uveden do provozu na italské železnici. Projekt, který představuje významný pokrok pro celý železniční sektor a potvrzuje roli společnosti Alstom v předvídání a formování budoucnosti mobility pomocí nových, vysoce udržitelných dopravních řešení,“ říká o projektu Michele Viale, generální ředitel společnosti Alstom Italy a prezident a CEO společnosti Alstom Ferroviaria. „Vodíkový vlak bude klíčovou součástí prvního vodíkového údolí v Itálii, které se nachází ve Valcamonice na neelektrifikované trati Brescia-Iseo-Edolo, a nahradí současné dieselové vlaky.“
Psali jsme
Společnost PKP Intercity posouvá inovace v železniční dopravě na hmatatelnou úroveň a představuje prototyp vozového oddílu 1. třídy, který…
„Dnešní událost představuje milník na cestě, kterou skupina FNM zahájila v listopadu 2020 s projektem H2iseO,“ vysvětluje prezident FNM Andrea Gibelli. „Jedná se o vysoce inovativní projekt, který klade důraz na sociální, ekonomické, geografické, environmentální a dopravní rozměry a má velkou hodnotu z hlediska udržitelnosti, protože nám umožňuje využít již existující železniční infrastrukturu uvedením nových vodíkových vlaků, které jsou schopny snížit emise, přispět k snížení uhlíkové stopy dopravy v údolí a zajistit větší komfort pro cestující. Kromě toho bude mít vytvoření hospodářské a průmyslové oblasti založené na vodíku, počínaje železniční mobilitou, ale nejen ní, pozitivní dopad na ekonomiku a zaměstnanost v oblasti.“
„Společnost FERROVIENORD usilovně pracuje na výstavbě závodů a souvisejících prvků infrastruktury v rámci příprav na testovací fázi vlaku a jeho komerční provoz,“ zdůraznil prezident společnosti FERROVIENORD Fulvio Caradonna, „Vše probíhá s maximálním důrazem na bezpečnost a udržitelnost, jinak to ostatně ani být nemůže. Vývoj projektů a výstavba díla se z tohoto hlediska řídí přísnými předpisy.“
„Těžká doprava je první oblastí využití vodíku,“ uvedl Marco Piuri, generální ředitel společnosti Trenord a generální ředitel skupiny FNM. „Premiéra využití této technologie v oblasti, která už z povahy věci spojuje znamená, že se její přínos projeví nejen v jednotlivých projektech, ale rozšíří se i do dalších oblastí. Mám na mysli průmyslová odvětví a služby, ve kterých se může vodíková síť angažovat. To je to, čeho chceme s H2iseO dosáhnout: chceme, aby byla škálovatelná, i daleko za rámcem železniční a autobusové dopravy. Jedině to nám umožní skutečně přivést vodíkové údolí k životu. H2iseO je krokem na dlouhé cestě cestě: v posledních letech jsme ve Valcamonice postupně obnovovali vozový park, přešli jsme ze starých dieselových vozů na modernější vozy ATR, které jsou výkonnější a méně znečišťují životní prostředí, a nakonec na vodík. Co to znamená? Že budeme projíždět vesničkami a vypouštět vodní páru namísto kouře, který se tu vznášel před několika lety.“
Psali jsme
Zajtra sa bude konať na prekladisku v Čiernej nad Tisou tlačová konferencia ministra dopravy SR Pavla Lančariča. Témou konferencie bude…
Federica Santini, prezidentka společnosti Trenord, dodává: „Udržitelnost je naším cílem a také naší cestou. Vlak na vodíkový pohon je stavebním kamenem této cesty, která je součástí každodenního pokroku společnosti Trenord. Udržitelnost pro nás znamená využívání procesu společných inovací, v souladu s různými vlastnostmi našeho ekosystému, k rozvoji propracovaných projektů, které zlepšují firemní kulturu, formují průmyslové procesy a přinášejí řešení v souladu s ochranou životního prostředí, šetřením energie a využíváním technologií ve prospěch občanů. Vodíkový vlak, spolu s dalšími více než 200 novými vlaky a digitalizací prodejních systémů, se dnes stává středobodem této ideální cesty firemního růstu, která slouží především udržitelnému životu našich zákazníků – cestujících.“
Společnost Alstom je dodavatelem a technickou podporou skupiny FNM již více než 15 let. Během této doby se Alstom podílel na provozu a údržbě více než 100 jednopodlažních vlaků EMU, včetně 60 jednotek Coradia Stream a 90 lokomotiv E464.
Jak funguje vodíkový vlak?
Hlavním zdrojem energie je mezivůz nazvaný "Power Car", v němž se nachází srdce vodíkové technologie. Energie je dodávána chemickou reakcí vodíku (uloženého v nádržích) s kyslíkem ze vzduchu, aniž by se do atmosféry uvolňoval oxid uhličitý. Vysoce výkonné lithium-iontové baterie uchovávají energii, která je později využívána ve fázích akcelerace k podpoře vodíkových článků a zajištění úspory paliva.
Zdroj: Alstom