foto: ČD/RegioPanter - ilustrativní
Více než dvě třetiny velkých firem by rády nabídly zaměstnancům benefit v podobě příspěvku na veřejnou dopravu – pokud by ho stát daňově zvýhodnil stejně jako stravenky nebo služební auta pro soukromé účely. Podle výzkumu SVOD Bohemia by tím vydělali všichni: lidé, zaměstnavatelé, stát i životní prostředí. Ministerstvo financí ale změnu odmítá.
SVOD Bohemia vydal tiskové prohlášení, ve kterém shrnuje výsledky nedávného výzkumu, který si nechal SVOD Bohemia provést u PPM Factum Research. Z výsledku vyplývá, že většina velkých firem by ráda poskytovala svým zaměstnancům benefit v podobě příspěvku na veřejnou dopravu, pokud by ho stát daňově zvýhodnil, stejně jako to dělá u služebních aut pro soukromé účely, sportovních multipassů nebo příspěvků na stravování. Největší zájem o jeho zavedení (až 70 %) přitom mají firmy s více než 300 zaměstnanci.
Psali jsme
Společnost SAGASTA se v posledních letech rychle rozrůstá a otevírá pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku. Dnes zaměstnává…
Daňové zvýhodnění veřejné dopravy by pomohlo lidem i státu
Podle Petra Moravce, výkonného ředitele SVOD Bohemia je jasně vidět, že příspěvek by byl žádoucí. „Výzkum jasně ukazuje, že zaměstnavatelé příspěvek na veřejnou dopravu nejen chtějí, ale vidí v něm i cestu k úsporám, vyššímu hodnocení ESG a podpoře dopravy šetrné k životnímu prostředí. Věříme, že pokud by byl příspěvek daňově srovnán s ostatními benefity, firmy by ho začaly ve velkém zavádět,“ komentuje výsledek.
Z výzkumu vyplývá:
- 75 % firem v ČR sleduje ukazatele ESG, 79 % považuje ekologickou dopravu za jeho klíčovou součást.
- 25 % zaměstnavatelů příspěvek na veřejnou dopravu již dnes poskytuje, přestože v současné době není státem nijak podporován a je daňově nevýhodný.
- Velké firmy by velice uvítaly, kdyby příspěvek byl daňově uznatelný a osvobozený od odvodů pro zaměstnance i zaměstnavatele.
Zaměstnanecký benefit na MHD je stále daňově nevýhodný
Dnes to funguje tak, že zaměstnavatelé si mohou příspěvek na veřejnou dopravu daňově započíst pouze v případě, že jde o benefit zakotvený v kolektivní smlouvě nebo ve firemních směrnicích, nebo pokud je zaměstnavatel zároveň provozovatelem veřejné dopravy.
Zaměstnanec ale tento příspěvek musí vždy zdanit a spolu se zaměstnancem z něj firma odvede i sociální a zdravotní pojištění. To jsou dvě základní bariéry, proč tento benefit u nás není dosud rozšířený. Důsledkem je, že ačkoli je 71 % dotázaných podniků dobře dostupných hromadnou dopravou, 56 % jejich zaměstnanců dojíždí do zaměstnání automobily a parkuje na firemních parkovištích a v okolních ulicích.
Psali jsme
RegioJet spouští velkou náborovou kampaň pro nové příměstské linky S49 a S61 v Praze. Nabízí nadstandardní mzdu až 80 000 Kč, náborový příspěvek…
SVOD Bohemia: Příspěvek na hromadnou dopravu: ekologické i ekonomické řešení
Návrh, který předložil SVOD Bohemia, předpokládá roční limit příspěvku max. 50 000 Kč včetně DPH. Příspěvek by se poskytoval formou úhrady časových jízdenek pro všechny druhy veřejné dopravy. Zaměstnanci by se podíleli 20 % hodnoty a jízdenky by mohli využít i pro své volnočasové cesty.
Podle Moravce by to v praxi znamenalo úsporu pro všechny – firmy, jejich zaměstnance i stát. Došlo by ke snížení dopravní zátěže, uvolnění veřejného prostoru a k celkovému zlepšení životního prostředí. „Prostředky by se navíc promítly do tržeb veřejné dopravy, a mohla by se tak snížit potřeba jejího financování z veřejných zdrojů. Věříme, že zákonodárci vyslyší jasný hlas zaměstnavatelů a příspěvek na dopravu bude brzy patřit mezi daňově zvýhodněnými benefity, v souladu s Dopravní politikou ČR i Strategií udržitelné mobility EU,“ dodává Petr Moravec.
Psali jsme
Jeden z největších železničních podvodů, který se na našem území odehrál. Kauza ”lehké topné oleje, LTO” obrala Česko o několik miliard…
Zelená doprava bez podpory státu? Zaměstnavatelé naráží na zákony
Kladné stanovisko vyjádřila i Hospodářská komora ČR, která iniciativu SVODu podporuje. „Jestliže stát ochotně zvýhodňuje benefit pro určitou omezenou skupinu lidí, kteří jezdí soukromě služebními auty, měl by totéž udělat i v případě veřejné dopravy pro všechny zaměstnance. A to tím spíš, že investuje desítky miliard do provozu hromadné dopravy s cílem zvýšit její spolehlivost, bezpečnost, rychlost a komfort. Společně usilujme o to, aby byly náklady pro všechny zaměstnavatele na poskytnutí příspěvku zaměstnanci na veřejnou dopravu daňově uznatelné a příjem tohoto příspěvku zaměstnancem osvobozen od daně z příjmu, sociálního a zdravotního pojištění. Cenově dostupná mobilita je důležitým prvkem funkčního trhu práce,“ dodává Jan Sechter, předseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR.
Psali jsme
Testování digitálního automatického spřáhla (DAC) není možné efektivně dělat z CEFu. Kvůli prosazování této varianty je projekt na slepé koleji. Analýzu…
Jak snížit smog a plná parkoviště? Dejte lidem benefit na MHD
Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci příspěvek na jízdné a motivuje-li jej tím místo auta použít veřejnou dopravu, má celková výše poskytnutého benefitu přímý kladný dopad do tržeb veřejné dopravy. Tím se může úměrně snížit dotace na poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících, která dlouhodobě roste a dnes přesahuje hodnotu 61 miliard Kč ročně. Zvýhodnění daňového režimu příspěvku na veřejnou dopravu tak má dobrou šanci vrátit se zpět do veřejných financí. Pro stát a kraje bude znamenat jednoznačný přínos.
Zavedení daňového zvýhodnění veřejné dopravy je však dle vyjádření ministerstva financí v rozporu s dlouhodobým cílem České republiky speciální daňové režimy komplikující daňové zákony a správu daně redukovat a nikoli rozšiřovat. Přitom současné znění § 6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, obsahuje 19 výjimek. Navrhované zvýhodnění je jediné, které má kladný dopad do veřejných financí, protože 1:1 snižuje přímé výdaje na kompenzaci ztráty ve veřejné dopravě.
V Německu mají Deutschlandticket. V Česku mají překážky a paragrafy
Kultivované evropské země se na rozdíl od České republiky snaží motivovat své obyvatele k používání energeticky a environmentálně šetrné veřejné dopravy. Jejich přístup je různý, např. kombinace pobídek ve formě dotovaných (a samozřejmě daňově osvobozených) jízdních dokladů typu Deutschlandticket, KlimaTicket apod., doplněných o různá restriktivní opatření jako např. omezování vjezdu do velkých aglomerací pro osobní automobily s vyššími emisními parametry apod.
Výzkum, který pro SVOD Bohemia realizovala agentura ppm factum research, proběhl na reprezentativním vzorku 100 firem v České republice, z různých oborů a krajů, a to formou telefonického dotazování jejich vedení (výkonných ředitelů, HR manažerů a dalších).
Zdroj: SVOD Bohemia