EU version

Finanční dopady na českou železnici z důvodu pandemie COVID-19 začal řešit Středočeský kraj návrhem lokálních tratí ke zrušení

Finanční dopady na českou železnici z důvodu pandemie COVID-19 začal řešit Středočeský kraj návrhem lokálních tratí ke zrušení
foto: www.spravazeleznic.cz/Železnice
23 / 05 / 2021

Pandemie způsobená šířením COVID-19 způsobila veřejným objednatelům osobní drážní dopravy výrazné úbytky cestujících a v důsledku snížení tržeb i nepříjemný finanční propad. Největší kraj v České republice – Středočeský kraj reaguje jako první v republice na tento stav návrhem omezení i úplného zastavení provozu na vybraných lokálních železničních tratích. V důsledku toho se dá předpokládat úplné zrušení těchto tratí i ze strany správce infrastruktury – Správy železnic, protože bez provozu osobních vlaků se nepodaří obhájit ekonomickou rentabilitu pro jejich další udržování. Nezachrání to ani občasné nákladní vlaky, které na tyto regionální tratě zajíždějí.

Od organizátora veřejné dopravy v kraji IDSK se dostal ven konkrétní seznam tratí, kde k omezení provozu má dojít. K věci se vyjadřoval i středočeský radní pro veřejnou mobilitu Mgr. Petr Borecký (za politickou stranu STAN) s tím, že se nejedná o oficiální materiál, nýbrž o pracovní verzi, která se bude v nadcházejícím období vyhodnocovat, a to jak z pohledu ušetřených nákladů při uzavření trati, tak i z hlediska lokálních výhod a nevýhod. Tento návrh vznikl v reakci na stav, kdy Vláda ČR odmítla poskytnout krajům finanční kompenzaci za propad tržeb způsobený úbytkem cestujících v důsledku pandemie COVID-19 a kraje jsou tak nuceni hledat finanční úspory.

Seznam tratí k možnému omezení obsahuje i takové, které v nedávné době prošly velkou modernizací. Jedná se například o trať mezi Mělníkem a Mšenem, kde došlo ke kompletní modernizaci trati za cca 500 mil. Kč. Další takovou tratí je lokálka z Vraňan do Lužce nad Vltavou, kde v nedávné době byl zprovozněn unikátní železniční zdvihací most nad řekou Vltavou a byla vystavěna nová vlaková zastávka.

Seznam tratí (úseků), kde se zvažuje omezení či úplné zrušení provozu:

-       012 Plaňany zast. – Kouřim: zastavení provozu, náhrada autobusy

-       014 Uhlířské Janovice – Ledečko: pouze sezónní a rekreační vlaky, jinak náhrada autobusy

-       062 Křinec – Městec Králové: zastavení provozu, náhrady autobusy

-       063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov: zastavení provozu bez náhrady

-       064+076 Mladá Boleslav – Mělník: zastavení provozu v pracovní dny, náhrada autobusy, víkendový provoz

-       094 Vraňany – Lužec nad Vltavou: zastavení provozu, náhrada autobusy

-       095 Zlonice – Straškov: zastavení provozu bez náhrady

-       110 Klobuky v Čechách – Peruc: zastavení provozu, provoz pouze sezónních vlaků, náhrada autobusy

-       121 Hostivice – Podlešín: omezení na celé trati kromě vlaků do Amazonu a provozu Cyklohráčku

-       124 Lužná u Rakovníka – Deštnice: omezení provozu na víkendové vlaky a týdenní dojížďku (pondělí, pátek)

-       162 Rakovník – Kralovice u Rakovníka: zastavení provozu, nahrazení autobusy.

-       204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem: zastavení provozu, částečná náhrada autobusy

-       233 Čelákovice – Mochov: zastavení provozu bez náhrady.

Návrh na zrušení provozu osobních vlaků na poměrně velkém počtu lokálních tratí ve Středočeském kraji de facto předurčuje jejich úplné zrušení, což vyhrocuje debatu ohledně připravované změny zákona o drahách a tzv. konzervaci drah. Tento návrh totiž obsahuje přesnou hranici, kolik musí být na železniční trati provozováno vlaků, aby jej správce infrastruktury byl povinen udržovat v provozuschopném stavu. Aktuální návrh, se kterým pracuje poslanecká sněmovna představuje 300 osobních nebo 11 nákladních vlaků za rok.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace