foto: Public Domain /Zdroj: Správa železnic
Účetní uzávěrka Správy železnic za rok 2023 ukazuje pozitivní vývoj v hospodaření organizace. Víte, o kolik klesly například mzdové náklady či úspory za nižší spotřebu energií? Hrála roli i digitální transformace?
Je to tady. Správní rada Správy železnic schválila účetní závěrku organizace za rok 2023. Jaké jsou hlavní charakteristiky proběhlého roku? Nesl se ve znamení modernizace důležitých traťových úseků a železničních uzlů, stejně jako rekonstrukce desítek nádražních budov. Na hospodaření mělo pozitivní vliv zvýšení výnosů z nemovitostí o více než 100 milionů korun. Naopak se podařilo snížit mzdové náklady, úsporu ve výši 130 milionů korun pak přinesla nižší spotřeba plynu a elektřiny. Stranou nestály ani investice.
„Na modernizaci vynaložila loni 39 miliard korun, dalších téměř 21 miliard šlo na opravy a údržbu tratí. Díky tomu se na řadě míst zvýšila bezpečnost provozu, současně se dál viditelně zlepšuje prostředí pro cestující,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.
Z koridorových úseků skončila modernizace z Brna do Blanska, z Ústí nad Orlicí do Brandýsa nad Orlicí, z Velimi do Poříčan nebo v Praze mezi Smíchovem a Radotínem. V posledně jmenované stanici se navíc otevřela pro veřejnost nová nádražní budova.
Psali jsme
Pozitivní trend. Počet usmrcených na železnici se snižuje. Cesta k bezpečnějšímu železničnímu provozu je dlouhá a plná výzev, avšak…
Když se zastavíme u získávání potřebných finančních prostředků, tak lze říci, že Správa železnic využívá moderní způsoby financování, například úvěr od Evropské investiční banky. Pokročila rovněž příprava PPP projektů. „Se zapojením soukromého kapitálu poprvé počítáme při financování výstavby železnice na letiště. Už jsme vybrali konsorcium poradenských firem, jejichž zkušenosti nám pomohou při hledání koncesionáře tohoto PPP projektu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Z hlediska bezpečnosti provozu bylo loni důležité zvýšení zabezpečení celkem 124 železničních přejezdů, Správa železnic na ně vynaložila téměř 2,2 miliardy korun. Dalších šedesát křížení bylo zrušeno úplně. Pokračuje rovněž instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS, kterým je vybaveno už přibližně tisíc kilometrů tratí.
Úspory se podařilo najít i v oblasti mzdových nákladů, a to díky optimalizaci počtu zaměstnanců o 1,3 procenta. Ke konci loňského roku činil jejich počet 16 893. Důležitá je proto pokračující digitalizace a automatizace procesů. Meziroční úsporu 130 milionů korun přineslo snížení spotřeby energií. Správa železnic potřebovala o sedm procent méně elektřiny, a dokonce o čtrnáct procent méně plynu.
V kolonce příjmů se pozitivně projevilo zvýšení výnosů, které u nebytových prostor, bytů, pozemků a staveb činilo 102,5 milionu korun.
Zdroj: Správa železnic