foto: Ben / Flickr/High-speed rail
Jednání v rámci trialogu o revizi nařízení o transevropské dopravní síti (TEN-T) úspěšně skončila, což představuje historický okamžik v rozvoji evropských železničních koridorů, včetně přeshraničních, regionálních a vysokorychlostních infrastruktur.
TEN-T je klíčová pro organizaci významných železničních projektů v celé Evropě, které zahrnují fyzické i digitální aspekty. Její posílení má zásadní význam pro zvýšení přechodu cestujících a nákladu na udržitelnější druhy dopravy, jako je železnice, a tím i pro soulad s cíli evropské Zelené dohody.
Podle Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) přinesly výsledky jednání několik pozitivních změn. Mezi nimi jsou potvrzeny:
- V textu bylo potvrzeno urychlení průběžného zavádění ERTMS s různými termíny pro hlavní, rozšířenou hlavní a globální síť, zatímco vyřazení systémů třídy B z provozu proběhne v pozdější fázi s možnými výjimkami, ale se zárukou kompatibility pro skutečně interoperabilní síť;
- Silná a atraktivní železniční síť spojující terminály osobní a nákladní dopravy, hlavní přístavy a letiště bude sloužit jako páteř udržitelného dopravního ekosystému.
- Nové nařízení o TEN-T bude příležitostí k předložení hlavního plánu rozvoje interoperabilní vysokorychlostní železniční sítě spojující evropské metropole a velká města a podporující rozvoj mezinárodních služeb osobní dopravy.
Tato ambiciózní revize TEN-T však přináší náročné požadavky a ustanovení, které vyžadují stejně ambiciózní strategie financování. K plné realizaci sítě TEN-T jsou zapotřebí značné investice: přibližně 500 miliard EUR do roku 2030 pro hlavní síť a 1 500 miliard EUR do roku 2050 pro globální síť. CER se důrazně zasazuje o navýšení rozpočtu nového Nástroje pro propojení Evropy (CEF III) - hlavního mechanismu financování EU - na nejméně 100 miliard EUR v příštím rozpočtovém cyklu EU (VFR 2028-2035). Toto navýšení je spolu s doplňkovými finančními prostředky nezbytné pro splnění stanovených cílů a termínů TEN-T, což zajistí plynulý vývoj evropské železniční infrastruktury směrem k propojenější a udržitelnější budoucnosti.
„Železnice dnes na mnoha koridorech nemají dostatečnou kapacitu, aby mohly dále růst,“ řekl Alberto Mazzola, výkonný ředitel CER. "Očekáváme, že ustanovení TEN-T povedou k dokončení současných přeshraničních projektů a železničních koridorů, ke zvýšení kapacity prostřednictvím digitálních řešení, jako je ERTMS, a výkonnějších norem, k dosažení plné interoperability mezi vnitrostátními sítěmi, k propojení železnice a všech přístavů/letišť hlavní sítě, k realizaci nové infrastruktury a k rozvoji vysokorychlostní železniční sítě spojující všechna hlavní města EU a velká města. Chválíme evropské instituce za dosažení dohody a vyzýváme je, aby nyní včas rozvíjely a zaváděly to, co bylo dohodnuto. Jsme naprosto přesvědčeni o ekonomické, sociální a environmentální udržitelnosti železnice."
Zdroj: CER
Tagy