foto: RegioJet/Vlak RegioJetu brázdící krajinou
Českým firmám se otevřely dveře na polský železniční trh. RegioJet má v dnešní době v Polsku už silnou základnu, podle všeho ji ale nevyužívá.
Na sklonku roku 2024 vydal polský Drážní úřad (UTK) licence open acces pro české dopravce na období od prosince 2025 do roku 2030. Uvádíme přehled úspěšných žádostí z ČR. RegioJet uspěl s žádostmi pro vždy jeden pár vlaků na dálkových tratích z baltské Gdyně do jihopolského Krakova, z Krakova do Varšavy a z Varšavy do Gdyně. Leo Express získal licenci pro pět párů vlaků na trase Krakov – Varšava. Zejména RegioJet v Polsku výrazně posílil své pozice na polském trhu. Dnes již je držitelem povolení pro spojení z Varšavy do Krakova, do dánského Oostende, do tyrolské části Rakouska, do Vídně, na jihovýchod Polska z Prahy i z Varšavy do Přemyšle a dále na ukrajinskou hranici, z Přemyšle do německého Hannoveru, letní spojení do Rijeky a Splitu.
RegioJet jako silný konkurent PKP Intercity
Polský drážní úřad se postavil na stranu liberalizace, protože dosud spíše s poukazem na své právo hospodářské regulace a kapacity železniční sítě upřednostňoval národního dopravce státní podnik PKP Intercity. Nové vedení PKP Intercity, které vzešlo z povolebních nominací Tuskovy vlády, deklarovalo otevřenost vůči konkurenci a nepodniklo vůči Drážnímu úřadu žádné kroky směrem k obhájení dostatečnosti spojení na těchto byznysově prestižních trasách. RegioJet tak vytvořil robustní základnu pro budoucí tvrdý konkurenční boj s PKP Intercity. Na druhé straně se česká firma setkává s kritikou. Jak uvedla pro Raport Kolejowy mluvčí UTK Barbara Toczyska, všechna udělená povolení či licence s výjimkou nejatraktivnějších tras v praxi dopravci nevyužívají. Předseda UTK pak čelí dotazům a stížnostem cestujících, kteří se reálných dopravních spojení nedočkali, například spojení do Splitu. To je jeden z příkladů, že po tiskových oznámeních o udělení povolení žádné vlaky nejezdí.
Psali jsme
Veřejné zakázky jsou nyní díky evropským orgánům zadávány spravedlivě. V zakázce na modernizaci polského úseku Białystok – Ełk figurují pouze…
Zdroje: partnerský Raport Kolejowy
Tagy