EU version

České dráhy vydělaly téměř půl miliardy, cestujících přibylo

České dráhy vydělaly téměř půl miliardy, cestujících přibylo
foto: České dráhy/ComfortJet u zastávky Roztoky-Žalov
20 / 09 / 2025

Skupina České dráhy uzavřela první pololetí roku 2025 se ziskem 444 milionů korun před zdaněním. Dařilo se především osobní dopravě, kde tržby přesáhly 17,5 miliardy korun a meziročně vzrostly o 1,7 miliardy. Nákladní doprava naopak nadále čelí obtížnému období a vykázala ztrátu.

 

Podle tiskové zprávy Českých drah zůstává hlavním pilířem hospodaření osobní přeprava. Od ledna do června využilo vlaky ČD více než osmdesát milionů cestujících. Na růstu se podílely zejména nové linky a moderní soupravy v mezinárodní dopravě. Například vlaky Berliner jsou již kompletně obsluhovány jednotkami ComfortJet a zájem vzbudila také nová linka k Baltskému moři, kterou dopravce provozuje společně s polským partnerem.

Segment osobní dopravy dosáhl zisku před zdaněním 1,1 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o téměř 800 milionů. Investice do nových vlaků se projevují i v poptávce. „Naše investice do modernizace, nových vlaků a zlepšování služeb už dnes přinášejí viditelné výsledky. Díky finanční stabilitě a potvrzenému ratingu můžeme pokračovat v rozvoji vozového parku a služeb tak, abychom i nadále nabízeli spolehlivou, moderní a konkurenceschopnou železniční dopravu,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Nové vlaky i servisní zázemí

Druhé pololetí bude podle Českých drah ve znamení přebírání dalších souprav. Do flotily přibudou nové vlaky RegioFox, lokomotivy Vectron s maximální rychlostí 230 km/h a další dálkové jednotky ComfortJet, které zamíří nejen na linky do Německa, ale i do Rakouska, Maďarska a příští rok také do Dánska. Úspěšně pokračuje i zkušební provoz čtyř bateriových vlaků v Moravskoslezském kraji.

„Tam, kde jsme nasadili nové soupravy, roste poptávka po cestování a tržby z osobní dopravy,“ doplnil Michal Krapinec. Se zásadní obměnou vozového parku souvisí i modernizace zázemí – dopravce staví nové servisní haly například v Chebu, Havlíčkově Brodě, Hradci Králové, Olomouci nebo České Třebové.

 

Potvrzený rating a investice

Finanční stabilitu skupiny dokládá i nedávné potvrzení ratingu od agentury Moody’s na úrovni Baa2, navíc s pozitivním výhledem. Podle tiskové zprávy Českých drah provozní zisk umožňuje pokračovat v investicích nejen do nových vlaků a modernizace údržby, ale i do projektů v oblasti udržitelné energetiky. Připravují se mimo jiné fotovoltaické elektrárny, které mají snížit závislost podniku na tradičních zdrojích energie.

Nákladní doprava ve ztrátě

Zcela opačný vývoj zaznamenala dceřiná společnost ČD Cargo. V prvním pololetí roku letošního roku vykázala ztrátu ve výši 931 milionů korun před zdaněním. Výsledek odráží probíhající transformaci firmy a pokračující pokles přepravních výkonů.

Vlaky ČD Cargo přepravily 26,4 milionu tun zboží, skupina jako celek pak téměř třicet milionů tun. Přestože absolutní objemy mírně vzrostly, výkon klesl. Růst se podařilo zaznamenat u kombinované dopravy, přeprav pohonných hmot nebo přeprav pro automobilový průmysl. Významně se daří také v mezinárodní kontejnerové dopravě v Německu, která zůstává základním pilířem strategie.

Transformace se promítá i do organizačních změn. Společnost pokračovala ve snižování zaměstnanosti, redukci nadbytečných kapacit a tvorbě rezerv na majetek, který již není využíván. Podle vyjádření firmy mají tyto kroky zajistit dlouhodobou stabilizaci a udržitelné fungování v prostředí, kde se evropský trh nákladní železniční dopravy nadále zmenšuje.

 

Výhled do budoucna

Celkový výsledek hospodaření skupiny potvrzuje, že České dráhy dokázaly i přes problémy v nákladní dopravě udržet ziskovost a investovat do rozvoje. Podle tiskové zprávy společnosti bude klíčové pokračovat v modernizaci, nabízet nové služby a zároveň hledat cesty, jak stabilizovat segment nákladní dopravy.

 

Tagy