EU version

České dráhy trápí syndrom častého střídaní generálních ředitelů. Jak si Česká republika stojí v porovnání s Německem a Rakouskem?

České dráhy trápí syndrom častého střídaní generálních ředitelů. Jak si Česká republika stojí v porovnání s Německem a Rakouskem?
foto: Redakce/České dráhy
16 / 02 / 2022

Zatímco průměrná doba strávená v křesle generálního ředitele ČD vychází od 90. let pro jednoho manažera zhruba na dva roky, naši sousedé v těchto strategických vedoucích pozicích tak často management nemění.

V České republice se od roku 1991 vystřídalo v křesle šéfa ČD 14 generálních ředitelů. Německý Deutsche Bahn měl za stejné časové období pouze pět generálních ředitelů. Rakouské ÖBB mělo ve shodném horizontu celkem osm generálních ředitelů. Časté personální změny ve vedení ČD tak ve srovnání s našimi sousedy lámou rekordy. Vždyť jen ve srovnání s Německem se v křesle šéfa národního dopravce vystřídalo skoro třikrát více manažerů.

Nabízí se otázka, jak má takový generální ředitel ustanovit nějakou dlouhodobou strategii, když nikdy nemá možnost ji naplnit a jeho následovníci nemají žádné závazky v ní pokračovat? Právě Německo a Rakousko jsou ve stanovování dlouhodobých strategií a plánů na špici EU. To se může projevit i v otázce moderních železničních technologií, které se u nás mnohdy teprve zavádí.

Šéf německého DB zastává vedoucí funkci již pátým rokem a pro státního dopravce pracuje skoro třicet let

Dr. Richard Lutz je CEO Deutsche Bahn AG (DB), po gymnáziu studoval obchodní administrativu a poté pracoval jako výzkumný asistent na katedře obchodní administrativy na Technické univerzitě Kaiserslautern, kde v roce 1998 získal doktorát. Do DB se dostává v roce 1994. Zastával řadu manažerských pozic a pozic ve strategickém řízení projektů ve finančních a kontrolních divizích společnosti. Dále působil jako vedoucí podnikového controllingu od roku 2003 a v roce 2010 se stal členem představenstva pro finance a controlling, kde setrval do konce roku 2018. Od března 2017 je předsedou představenstva a generálním ředitelem DB.

Šéf rakouského národní dopravce pracuje v ÖBB už 40 let! Společnost vede už šest let

Ing. Mag. (FH) Andreas Matthä vystudoval Vyšší technický ústav ve Vídni, obor stavební inženýrství, kde absolvoval střední školu a později získal titul inženýra. Poté absolvoval kurz podnikového managementu na Vídeňské univerzitě aplikovaných věd, kde v roce 2002 promoval s titulem Mag. (FH). Ve Vídni dále pokračoval, byl zde odpovědný za mostní a inženýrské stavby v ÖBB a od roku 1986 pracoval v ÖBB na generálním ředitelství pro mostní stavby. V roce 2005 se stal prokurátorem a vedoucím oddělení controllingu a financí v ÖBB-Infrastruktur Bau AG, kde byl v letech 2008 a 2009 mluvčím představenstva. Od roku 2008 člen představenstva, oddělení financí, trhů a služeb. A v květnu 2016 se stává generální ředitel ÖBB-Holding AG. Je také předsedou CER (Společenství evropských železničních společností).

 

 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace