EU version

České dráhy loni vydělaly miliardy a masivně obnovily vozový park. Ztrátová zůstává jen nákladní doprava

České dráhy loni vydělaly miliardy a masivně obnovily vozový park. Ztrátová zůstává jen nákladní doprava
foto: České dráhy/České dráhy
05 / 05 / 2025

Skupina ČD loni vydělala 1,3 miliardy korun, samotné České dráhy 2,1 miliardy. Dařilo se hlavně osobní dopravě, která rostla a modernizovala. Ztrátová zůstává jen nákladní doprava. Zprávu jsme rozebrali a přidali komentáře i souvislosti.

Konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD před zdaněním dosáhl v loňském roce 1,3 miliardy Kč. Samotné České dráhy vykázaly zisk 2,1 miliardy Kč, na čemž se výrazně podílel segment osobní dopravy. Zaznamenala zisk 635 milionů korun, který tím meziročně oproti roku 2023 (meziročně +12 mil. Kč). Znovu vzrostl počet cestujících, který se zvyšuje od ukončení protipandemických restrikcí. Oproti roku 2023 přepravily ČD o 4,4 miliónu cestujících více než v roce 2023 a celkově jejich počet dosáhl 168,8 milionů.

Tyto výsledky umožňují skupině rozsáhleji nežli dříve investovat a modernizovat vozidlový park. Do nových vozidel nainvestoval národní dopravce 18 miliard korun. ČD začaly používat celkem 141 nových vozidel, což znamená 22 tisíc sedaček navíc. „Omlazení se týkalo především regionální dopravy, do krajů zamířily desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových RegioFoxů. V dálkové dopravě jsme na koleje nasadili novou železniční hvězdu, soupravy ComfortJet. Letos už se s nimi cestující setkají v kompletním devítivozovém složení včetně restauračního a řídicího vozu,“ komentoval ke zprávě ČD Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Na hospodářském výsledku celé skupiny se podepsal špatný výsledek nákladní dopravy

ČD Cargo zaznamenalo další výrazný pokles přepravních objemů tradičních komodit přepravovaných po železnici. Nákladní železniční doprava je po těžebním, ocelářském a dřevozpracujícím průmyslu první obětí útlumu těchto odvětví nejen v ČR, ale v celé Evropě. „Změna struktury přepravovaných komodit a celkový pokles výkonů na trhu železniční nákladní dopravy v České republice nás vede k nezbytné redukci kapacit, pro které nemáme využití. Systematicky snižujeme počty nákladních vozů, lokomotiv a také zaměstnanců. Zásadní změnou prochází i produkt jednotlivých vozových zásilek, který je ve stávající podobě nadále ekonomicky neudržitelný,“ řekl k výsledkům Tomáš Tóth.

České dráhy se v osobní i v nákladní dopravě nikterak nevymykají celoevropskému trendu. Vyznačuje se renesancí cestování na železnici a nárůstem přeprav cestujících ve všech segmentech osobní dopravy, přičemž velký rozmach zažívá příměstská osobní doprava, ale i řada dálkových spojů. Z hlediska pokračující liberalizace od 1.1.2024 a tvrdé soutěže soukromých železničních dopravců je výsledek ČD úctyhodný. Na rozdíl od jiných států (Belgie, Německo, Rakousko, Polsko nebo třeba Bulharsko), kde se liberalizace rozbíhá pomalu a státním dopravcům se umožnil oddech prodloužením stávajících smluv národním přepravcům, se v ČR rozbíhají soutěže o dopravní obslužnost na dálkových linkách a v krajích.

Na některých ekonomicky velmi zajímavých linkách ČD uspěly (Ex7 z Prahy do Lince, R11 České Budějovice – Brno nebo R 31 Plzeň – České Budějovice, nicméně neuspěly v soutěži o linku R9 Praha – Brno – Jihlava, České dráhy v soutěži organizované Ministerstvem dopravy neuspěly a provozovat tyto spoje budou jen do konce roku 2026, stejně tak např. v soutěži na spoje ve veřejném závazku v elektrické trakci v Ústeckém kraji. Mezi úspěchy s ekonomickým potenciálem lze zařadit i spoj Ex 32 z Prahy k Baltskému moři, který na základě nabídkového řízení budou ČD provozují společně s PKP Intercity.

 

 

Regiojet chce do roku 2030 získat 30-40% podíl

Naopak úspěšně prodloužily smlouvy s Jihomoravským a s Pardubickým krajem. Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura, která představuje největšího konkurenta Českých drah, už vloni oznámil, že chce do roku 2030 získat 30-40% podíl na trhu železničních osobních přeprav. Bude tedy velmi důležité sledovat, jak si povedou České dráhy v dalších soutěžích a zda budou jejich výsledky korespondovat se strategií modernizací a pořizování nových souprav. Rizikem se mohou stát i investice do vlaků na hybridní pohon, kde ovšem bude vedle pořizovací ceny velmi důležitým faktorem chování státu, resp. Správy železnic v předvídatelnosti a plánování elektrifikací tratí.

Také nákladní železniční doprava v ČR v zásadě kopíruje vývoj v Evropě, v tomto případě ovšem neblahý. Mnoho velkých dopravců napříč EU hlásí masivní ztráty, propouštění a problémy s likviditou. DB Cargo v Německu přežívá jen díky subvenčním vnitrokoncernovým transferům, které navíc muselo pod hrozbou sankcí Evropské komise ukončit.

Vláda je sice nahradila dotacemi pro jednotlivé vozové zásilky, které naopak Evropská komise Německu schválila, ale ani to výrazně výsledky DB Cargo nepomáhá oživit. Určitým polštářem pro se jeví prodej DB Schenker, ale i jeho efekt za několik let bude pryč. PKP Cargo se namáhavě a zdlouhavě sanuje, restrukturalizuje a je ve zvláštním režimu dozorovaném polským soudem. Těžkosti mají národní nákladní dopravci v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a netrpělivě se čeká na to, zda se ve Francii pozitivně projeví lednový razantní zásah vlády a rozčlenění holdingu SNCF.

Nové zisky přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí 

V tomto srovnání ČD Cargo obstálo zejména tím, že reagovalo rychle, pružně mění svoji strukturu, daří se mu navyšovat přepravy a získávat nové zákazníky v kombinované dopravě a včas zahájilo svoji transformaci „s cílem přizpůsobit firmu nové realitě a připravit se na budoucnost“, jak se píše ve zprávě o hospodaření ČD. Pozitivním jevem jsou nové zisky přepravních výkonů poboček a dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí (např. na velmi obtížném trhu v Polsku). Investice do dopravních služeb v zahraničí se ukázala jako správná strategie, která alespoň částečně pomáhá ztlumit domácí propady.  

Segment nákladní dopravy tak zaznamenal ztrátu 945 milionů korun

„Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy – rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ řekl k prezentovaným výsledkům ČD Tomáš Tóth. „V úhrnu tyto účetní transakce převýšily částku jedné miliardy korun.

V případě snížení hodnoty majetku se nejedná o skutečný výdaj peněžních prostředků, ale o nezbytnou a odpovědnou účetní úpravu, která podporuje transparentní hospodaření a dlouhodobou udržitelnost společnosti. Ztráta roku 2024 bude sanována z nerozděleného zisku minulých let“. Ve zprávě se neuvádí, že ČD Cargo na rozdíl od sousedních států nemůže (s výjimkou mobilních jednotek ETCS) počítat se spolufinancováním modernizace vozového parku z evropských fondů a také investice z evropských fondů do překladišť a další podpůrné infrastruktury je v ČR velmi nízká.

 

 

I to představuje konkurenční obtíž, se kterou se musí ČD Cargo dlouhodobě vypořádávat. Zajímavým prvkem pružného přístupu je pronájem železničních kolejových vozidel formou dlouhodobého a krátkodobého pronájmu. „Formou dlouhodobého pronájmu se našim partnerům pronajímají hnací vozidla uzpůsobená pro provoz na konkrétním území, mimo území České republiky. V případě krátkodobého pronájmu hnacích vozidel jde o jejich nasazování na konkrétní dílčí výkony mimo naši infrastrukturu podle obchodního případu a jedná se tedy především o interoperabilní lokomotivy.

Primárně jsou hnací vozidla pronajímána v rámci Skupiny ČD Cargo

  V oblasti pronájmu železničních nákladních vozů nabízíme našim zákazníků dlouhodobý pronájem, i krátkodobé nebo opakované pronájmy vozů pro zjištění spotových i jednorázových obchodů.  Stále častěji jsou využívány volné kapacity kolejových vozidel při realizaci obchodních případů ve spolupráci s našimi dceřinými společnostmi v rámci společné expanze na zahraničních trzích“, uvádí se ve zprávě ČD.

Bude také zajímavé sledovat, jak se drama železniční nákladní dopravy v Evropě bude projevovat v ČD Cargo. Nákladní dopravce podle zprávy očekává další pokles přepravních výkonů v tuzemsku, naproti tomu mírný nárůst výkonů v zahraničí. Proto chce rozšiřovat svoje působení na další trhy. ČD Cargo bude pokračovat v restrukturalizaci a v opatřeních na optimalizaci segmentu jednotlivých vozových zásilek.

„K ekonomickým cílům společnosti patří především udržení stabilní úrovně cash-flow vycházející na jedné straně ze zajištění plánované úrovně tržeb z vlastní přepravy a na straně druhé z efektivního čerpání nákladových položek a zajištění dostatečné likvidity společnosti ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. Důležitým cílem je stabilizace ziskovosti hlavní činnosti a ostatního podnikání“, uvádí se ve zprávě ČD.

 

Hospodářské výsledky před zdaněním

(údaje v mil. Kč)

 

2024

2023

2022

2021

Skupina ČD

1 262

3 826

396

–2 012

ČD, a.s.

2 083

2 962

14

–2 198

ČD Cargo, a.s.

–945

733

310

388

 

 

 

 

 

 

 

Rozsáhlé investice ČD zahájila také v oblasti servisu. Zahájila stavby opravárenských hal v Havlíčkově Brodě a v Chebu. Investice do nových staveb, technologií i do modernizace údržbové základny přesáhly jednu miliardu korun. „Ve stejném tempu budeme pokračovat i nadále, letos začala rozsáhlá rekonstrukce haly v Olomouci a další novinky v rámci opravárenství připravujeme v Českých Budějovicích, České Třebové, Hradci Králové nebo v Praze,“ popisuje Michal Krapinec. Do roku 2031 plánují ČD investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. 

Zdroj: RAULTARGET; ČD 

Tagy