EU version

České dráhy jedou na jistotu: Moody’s zvedla hodnocení, investice frčí dál

České dráhy jedou na jistotu: Moody’s zvedla hodnocení, investice frčí dál
foto: Wikimedia Commons/vlakové jednotky Českých drah RegioPanter (ilustrační foto)
12 / 05 / 2025

České dráhy si udržely investiční rating Baa2 a výhled se zlepšil na pozitivní. Mezinárodní agentura ocenila jejich stabilní pozici na trhu i rekordní investice do modernizace.

Mezinárodní agentura Moody’s potvrdila Českým drahám kreditní hodnocení na úrovni Baa2, tedy stále v pásmu vhodném pro investice. Jak uvedly ČD v tiskové zprávě, oproti předchozímu roku se zlepšil výhled hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s vyzdvihla zejména silné a stabilní postavení firmy na domácím železničním trhu, její finanční výsledky – a to i s ohledem na rekordní investice v uplynulých letech – a rovněž dostatečnou zajištěnost likvidity na budoucí výdaje. České dráhy zakončily rok 2024 již potřetí v řadě se ziskem, přičemž celá Skupina ČD vykázala zisk ve výši 1,3 miliardy korun. 

Šéf ČD Krapinec: Naše investiční strategie je zdravá 

„Zlepšení výhledu ratingu z hodnoty stabilní na pozitivní je oceněním práce všech zaměstnanců naší společnosti a potvrzením, že zvyšování efektivity a investice do moderních vlaků a služeb pro naše cestující přináší své ovoce. Zlepšení výhledu a celkové udržení ratingu na hodnotě Baa2, tedy v investičním pásmu, je o to cennější, že přichází v období masivních investic do vozidel, služeb i servisu, přičemž část těchto investic pokrýváme dluhovým financováním,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD, a dodal: „Hodnota ratingu jasně ukazuje, že naše investiční strategie je vnímána jako rozumná, dlouhodobě udržitelná a zdravá. Pro naše cestující to navíc znamená, že v investicích do nových vlaků budeme moci v dosavadním tempu pokračovat i nadále.“ 

 

Moody’s rovněž vyzdvihla významné postavení Českých drah v oblasti dálkové i regionální přepravy na českém trhu. Pozitivní hodnocení získala také úroveň likvidity firmy a její provozní tok peněz, stejně jako vytvoření dostatečných finančních rezerv pro plánované investice do majetku a stabilní růst tržeb z přepravy cestujících. „Je také důležité zmínit konstatování Moody’s, že investiční výdaje na pokračující modernizaci vozidlového parku nebo servisního zázemí v osobní i nákladní dopravě, které jsou z části financovány externím dluhem, jsou důležitou podmínkou budování konkurenceschopnosti. Pro investory je to jasný vzkaz, že České dráhy využívají cizí zdroje racionálně a představují tak spolehlivý přístav pro jejich peníze,“ řekl Lukáš Svoboda, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup. 

Dvě miliardy v plusu a 141 nových vlaků 

Konsolidovaný výsledek hospodaření Skupiny ČD před zdaněním podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) dosáhl v roce 2024 hodnoty 1,3 miliardy korun. Samotný národní dopravce pak vykázal zisk ve výši 2,1 miliardy korun. Vzestup zaznamenala osobní přeprava, rostl počet cestujících a probíhala rozsáhlá obměna vozového parku – v průběhu roku přibylo celkem 141 nových souprav. Do těchto nových vlaků investovaly České dráhy celkem 18 miliard korun. Samotná osobní doprava skončila v kladných číslech se ziskem 635 milionů korun. 

V průběhu roku 2024 přepravily České dráhy celkem 168,8 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,4 milionu osob. Výkon osobní přepravy dosáhl hodnoty 8,3 miliardy osobokilometrů. V přepočtu na obyvatele to znamená, že každý občan České republiky využil vlak v průměru patnáctkrát ročně a ujel přitom trasu odpovídající vzdálenosti mezi Prahou a Ženevou. Zvýšení počtu cestujících se promítlo i do růstu tržeb v osobní dopravě, které dosáhly 33,3 miliardy korun – to je o více než 3 miliardy více než v roce předchozím. České dráhy během roku vypravily 179 tisíc dálkových vlaků a více než 2,2 milionu spojů v rámci regionální přepravy. 

Tagy