foto: Autor: Heinz Albers, Wikimedia Commons/ilustrační foto: soupravy ICE 3 od Deutsche Bahn
Opoziční a budoucí vládní aliance CDU/CSU prosazuje okamžité personální změny ve vedení Deutsche Bahn a kritizuje neefektivní řízení i politické nominace. Cílem je zeštíhlení managementu, zvýšení odbornosti a zlepšení výkonu státní železniční společnosti.
CDU/CSU usiluje o rychlé personální změny ve vedení německého národního dopravce Deutsche Bahn. V koaliční smlouvě se s SPD, tradičně blízkou prostředí Deutsche Bahn, dohodla, že skupina DB i infrastrukturní DBInfraGO mají projít reorganizací představenstva a dozorčí rady s cílem zohlednit větší měrou odborné znalosti a dosáhnout zefektivnění.
Psali jsme
Deutsche Bahn zaznamenala v roce 2023 masivní ztráty, když její nákladní divize DB Cargo prodělala 5,6 miliardy eur. Celková ztráta koncernu dosáhla…
Lange: Změny v Deutsche Bahn je třeba provést hned na začátku
„Změnit složení managementu a dozorčí rady se musí učinit ihned na začátku vládnutí“, řekl poslanec CSU Ulrich Lange pro agenturu dpa. „Jako poslanci Spolkového sněmu reprezentujeme vlastníka a nejsme spokojeni s tím, co představenstvo a dozorčí rada v posledních letech dělají“, řekl Lange, který se dopravě věnuje ve Spolkovém sněmu od roku 2014 a podílel se na koaličních jednáních. V poslaneckém klubu CDU/CSU byl jeho místopředsedou a mluvčím pro dopravní politiku.
Představenstvo pracuje dnes v osmičlenném složení, přičemž Lange řekl, že musí být zeštíhleno o třetinu. V současné době má představenstvo osm členů. Otázky vyvolává, zda se avizované změny mohou vyhnout politicky nominovaným osobám ve vedení firmy.
Tlak na změny roste: vedení Deutsche Bahn čelí kritice i politickému boji
Generální ředitel Richard Lutz vede Deutsche Bahn od března 2017, ale smlouvu má do března 2027. Předsedou dozorčí rady je politik sociální demokracie a dlouholetý náměstek spolkových ministrů financí Werner Gatzer. Nová spolková vláda začne úřadovat od května.
Sociální demokracii (SPD) se podařilo zabránit požadavkům CDU/CSU na rozčlenění koncernu, tím více se nyní CDU/CSU profiluje jako nositel změn uvnitř koncernu.
Psali jsme
Předseda nejsilnější opoziční formace CDU/CSU a kandidát na kancléře Friedrich Merz chce rozdělit železniční infrastrukturu a provoz koncernu…
Kritika Deutsche Bahn se stala veřejně sdílenou nejen v předvolební kampani. Tématem jsou pouze 62% přesnost dojezdových časů dálkových vlaků, ztráty DB Cargo, zanedbaná infrastruktura a management modernizace staveb, ale i hospodaření nepřiměřeně vysoké odměny představenstva a členů dozorčí rady.
Zdroj: Tagesschau