EU version

CDU/CSU tlačí na čistky ve vedení Deutsche Bahn: První změny chtějí už v květnu

CDU/CSU tlačí na čistky ve vedení Deutsche Bahn: První změny chtějí už v květnu
foto: Autor: Heinz Albers, Wikimedia Commons/ilustrační foto: soupravy ICE 3 od Deutsche Bahn
23 / 04 / 2025

Opoziční a budoucí vládní aliance CDU/CSU prosazuje okamžité personální změny ve vedení Deutsche Bahn a kritizuje neefektivní řízení i politické nominace. Cílem je zeštíhlení managementu, zvýšení odbornosti a zlepšení výkonu státní železniční společnosti.

CDU/CSU usiluje o rychlé personální změny ve vedení německého národního dopravce Deutsche Bahn. V koaliční smlouvě se s SPD, tradičně blízkou prostředí Deutsche Bahn, dohodla, že skupina DB i infrastrukturní DBInfraGO mají projít reorganizací představenstva a dozorčí rady s cílem zohlednit větší měrou odborné znalosti a dosáhnout zefektivnění.

Lange: Změny v Deutsche Bahn je třeba provést hned na začátku

„Změnit složení managementu a dozorčí rady se musí učinit ihned na začátku vládnutí“, řekl poslanec CSU Ulrich Lange pro agenturu dpa. „Jako poslanci Spolkového sněmu reprezentujeme vlastníka a nejsme spokojeni s tím, co představenstvo a dozorčí rada v posledních letech dělají“, řekl Lange, který se dopravě věnuje ve Spolkovém sněmu od roku 2014 a podílel se na koaličních jednáních. V poslaneckém klubu CDU/CSU byl jeho místopředsedou a mluvčím pro dopravní politiku. 

Představenstvo pracuje dnes v osmičlenném složení, přičemž Lange řekl, že musí být zeštíhleno o třetinu. V současné době má představenstvo osm členů. Otázky vyvolává, zda se avizované změny mohou vyhnout politicky nominovaným osobám ve vedení firmy.

Tlak na změny roste: vedení Deutsche Bahn čelí kritice i politickému boji

Generální ředitel Richard Lutz vede Deutsche Bahn od března 2017, ale smlouvu má do března 2027. Předsedou dozorčí rady je politik sociální demokracie a dlouholetý náměstek spolkových ministrů financí Werner Gatzer. Nová spolková vláda začne úřadovat od května.

Sociální demokracii (SPD) se podařilo zabránit požadavkům CDU/CSU na rozčlenění koncernu, tím více se nyní CDU/CSU profiluje jako nositel změn uvnitř koncernu.

Kritika Deutsche Bahn se stala veřejně sdílenou nejen v předvolební kampani. Tématem jsou pouze 62% přesnost dojezdových časů dálkových vlaků, ztráty DB Cargo, zanedbaná infrastruktura a management modernizace staveb, ale i hospodaření nepřiměřeně vysoké odměny představenstva a členů dozorčí rady.

Zdroj: Tagesschau

Tagy