EU version

Boj o miliardy z emisních povolenek mezi resorty. Dopravci zpozorněte, než bude pozdě, zní z kuloárů

Boj o miliardy z emisních povolenek mezi resorty. Dopravci zpozorněte, než bude pozdě, zní z kuloárů
foto: Pixabay / Public domain/Boj o miliardy z emisních povolenek mezi resorty. Dopravci zpozorněte, než bude pozdě, zní z kuloárů
16 / 10 / 2023

Cena emisních povolenek dramaticky roste. Momentálně dosahuje výše až 100 EUR. S rostoucí cenou roste i zájem jednotlivých ministerstev o to, kdo získá miliardy z výnosů emisních povolenek. Mezi ministerstvy probíhá velký boj. Navrch má zatím Ministerstvo životního prostředí, které chce veškeré výnosy směřovat do Státního fondu životního prostředí. Ministerstvo dopravy by se mělo spokojit s pouhými 30 % celkového finančního objemu. Emisní povolenky z dopravy se mají vrátit do dopravy, zaznívá ze železničního sektoru. Dopravci by měli urychleně připravit modernizační plány, varuje odborník.

Podle zákona 383/2012, který zapracovává předpisy Evropské unie do české legislativy, výnos z dražeb povolenek je příjmem státního rozpočtu, a není-li zákonem stanoveno jinak, je účelově vázán na dodatečné financování činností vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů. Výnos z dražeb povolenek je v zákoně účelově vázán nejvýše do částky 8 miliard Kč ročně a výdaje odpovídající tomuto účelově vázanému výnosu z dražeb povolenek jsou z 50 % realizovány prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu a z 50 % prostřednictvím ministerstva a Státního fondu životního prostředí České republiky.

Cena povolenek se změnila, překročila v loňském roce cenu 100 eur a podle některých odhadů cena dále poroste. V rámci Green Dealu EU rozšíří od roku 2027 povolenkami také na emise z dopravy a z tepla pro účely bydlení. Doprava se proto vedle elektráren a průmyslových podniků stane jedním z největších zdrojů emisních povolenek. Odhaduje se, že výnos pro ČR bude činit nikoliv jednotky miliard, ale stovky miliard korun.

 

Redakce RAILTARGET již v minulosti informovala o exkluzivních vyjádřeních Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy ČR, čímž rozpoutala debatu nejen o tom, zda by se měly vybrané finance investovat zpět do modernizace dopravy, odkud byly z největší části vybrány.

Stovky miliard už stojí za pozornost. Jestliže se občas tvrdí, že v ČR vládne úřednictvo, je toto téma nejlepším důkazem. Ministerstva průmyslu a obchodu, životního prostředí, financí, dopravy a dalších se překvapivě rychle shodla na tom, že rýsující se výnosy je nutné „přerozdělit“. Ministerstvo životního prostředí navrhlo všechny výnosy směřovat do Státního fondu životního prostředí. Tam by o jejich rozdělení rozhodoval speciální meziresortní výbor: tedy úředníci jednotlivých resortů by se o peníze v dobrém či horším rozdělili, každý rok by rozhodovali, na co se výnosy použijí a snad by dovolili ministrům, aby výsledný seznam schválit vládou.

 

Ve shodě s ním postupovali úředníci Ministerstva dopravy, kterým by systém vyhovoval, pokud by se 30 % výnosů z povolenek stalo příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a stranou nezůstaly ani ostatní resorty, které požadovaly podobné pevné alokace do svých rozpočtů.  Proti tomuto přístupu se postavilo Ministerstvo financí a zasáhlo překvapivě systémově: správně upozornilo, že výnos z emisních povolenek představuje příjem státního rozpočtu, o jehož výdaji nemůže rozhodovat meziresortní skupina úředníků, ale výdaje jako každé jiné se musí řešit ve formátu přípravy a schvalování státního rozpočtu, tedy schvalování parlamentu.

První kolo meziresortní úřednické bitvy tedy proběhlo. Na úrovni jednotlivých resortů probíhají boje o budoucí peníze úplně stejně: ačkoliv výnosy z dopravy budou zatížení především dopravci, objednavatelé dopravy osobní a nákladní, občané a podniky, Ministerstvo dopravy uvažuje tradičně jen o použití na výstavbu železniční i silniční infrastruktury a elektrifikaci tratí, přičemž chce prokázat snížení emisí skleníkových plynů. O modernizaci železničních vozidel a tím snížení zátěže u dopravců, tedy u zdroje emisní zátěže, se neuvažuje, přitom v okolních státech se z evropských fondů kofinancuje jejich pořizování i modernizace. 

Dopravci by se měli začít co nejdříve zajímat o to, jakým způsobem nakonec bude zákon novelizován a začít připravovat programy modernizace, snížení energetické náročností a zvýšení kapacity železničních vozidel. Jejich pasivita by mohla znamenat, že peníze z povolenek, které oni zaplatí, neskončí zpět v dopravě, propadnou do SFDI nebo se z nich bude financovat zalesňování po kůrovci.

Zdroj: Redakce RAILTARGET

Tagy