foto: Pixabay / Public domain/Boj o miliardy z emisních povolenek mezi resorty. Dopravci zpozorněte, než bude pozdě, zní z kuloárů
Cena emisních povolenek dramaticky roste. Momentálně dosahuje výše až 100 EUR. S rostoucí cenou roste i zájem jednotlivých ministerstev o to, kdo získá miliardy z výnosů emisních povolenek. Mezi ministerstvy probíhá velký boj. Navrch má zatím Ministerstvo životního prostředí, které chce veškeré výnosy směřovat do Státního fondu životního prostředí. Ministerstvo dopravy by se mělo spokojit s pouhými 30 % celkového finančního objemu. Emisní povolenky z dopravy se mají vrátit do dopravy, zaznívá ze železničního sektoru. Dopravci by měli urychleně připravit modernizační plány, varuje odborník.
Podle zákona 383/2012, který zapracovává předpisy Evropské unie do české legislativy, výnos z dražeb povolenek je příjmem státního rozpočtu, a není-li zákonem stanoveno jinak, je účelově vázán na dodatečné financování činností vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů. Výnos z dražeb povolenek je v zákoně účelově vázán nejvýše do částky 8 miliard Kč ročně a výdaje odpovídající tomuto účelově vázanému výnosu z dražeb povolenek jsou z 50 % realizovány prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu a z 50 % prostřednictvím ministerstva a Státního fondu životního prostředí České republiky.
Cena povolenek se změnila, překročila v loňském roce cenu 100 eur a podle některých odhadů cena dále poroste. V rámci Green Dealu EU rozšíří od roku 2027 povolenkami také na emise z dopravy a z tepla pro účely bydlení. Doprava se proto vedle elektráren a průmyslových podniků stane jedním z největších zdrojů emisních povolenek. Odhaduje se, že výnos pro ČR bude činit nikoliv jednotky miliard, ale stovky miliard korun.
Psali jsme
Vzhledem k popularitě a aktuálnosti tématu využití výnosů z emisních povolenek se redakce RAILTARGET rozhodla oslovit také Ministerstvo…
Redakce RAILTARGET již v minulosti informovala o exkluzivních vyjádřeních Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy ČR, čímž rozpoutala debatu nejen o tom, zda by se měly vybrané finance investovat zpět do modernizace dopravy, odkud byly z největší části vybrány.
Stovky miliard už stojí za pozornost. Jestliže se občas tvrdí, že v ČR vládne úřednictvo, je toto téma nejlepším důkazem. Ministerstva průmyslu a obchodu, životního prostředí, financí, dopravy a dalších se překvapivě rychle shodla na tom, že rýsující se výnosy je nutné „přerozdělit“. Ministerstvo životního prostředí navrhlo všechny výnosy směřovat do Státního fondu životního prostředí. Tam by o jejich rozdělení rozhodoval speciální meziresortní výbor: tedy úředníci jednotlivých resortů by se o peníze v dobrém či horším rozdělili, každý rok by rozhodovali, na co se výnosy použijí a snad by dovolili ministrům, aby výsledný seznam schválit vládou.
Psali jsme
Emisní povolenky jsou velmi aktuálním tématem pro celý dopravní sektor. RAILTARGET přináší exkluzivní vyjádření Ministerstva životního prostředí, které…
Ve shodě s ním postupovali úředníci Ministerstva dopravy, kterým by systém vyhovoval, pokud by se 30 % výnosů z povolenek stalo příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a stranou nezůstaly ani ostatní resorty, které požadovaly podobné pevné alokace do svých rozpočtů. Proti tomuto přístupu se postavilo Ministerstvo financí a zasáhlo překvapivě systémově: správně upozornilo, že výnos z emisních povolenek představuje příjem státního rozpočtu, o jehož výdaji nemůže rozhodovat meziresortní skupina úředníků, ale výdaje jako každé jiné se musí řešit ve formátu přípravy a schvalování státního rozpočtu, tedy schvalování parlamentu.
První kolo meziresortní úřednické bitvy tedy proběhlo. Na úrovni jednotlivých resortů probíhají boje o budoucí peníze úplně stejně: ačkoliv výnosy z dopravy budou zatížení především dopravci, objednavatelé dopravy osobní a nákladní, občané a podniky, Ministerstvo dopravy uvažuje tradičně jen o použití na výstavbu železniční i silniční infrastruktury a elektrifikaci tratí, přičemž chce prokázat snížení emisí skleníkových plynů. O modernizaci železničních vozidel a tím snížení zátěže u dopravců, tedy u zdroje emisní zátěže, se neuvažuje, přitom v okolních státech se z evropských fondů kofinancuje jejich pořizování i modernizace.
Dopravci by se měli začít co nejdříve zajímat o to, jakým způsobem nakonec bude zákon novelizován a začít připravovat programy modernizace, snížení energetické náročností a zvýšení kapacity železničních vozidel. Jejich pasivita by mohla znamenat, že peníze z povolenek, které oni zaplatí, neskončí zpět v dopravě, propadnou do SFDI nebo se z nich bude financovat zalesňování po kůrovci.
Zdroj: Redakce RAILTARGET