foto: Archiv/Linkedin Bogdan Hezcko /Bogdan Hezcko
Kdo bude novým generálním ředitelem Českých drah? Do hry o křeslo šéfa národního dopravce se přihlásili i kontroverzní kandidáti. Jak potvrdil deník E15, jedním z nich má být i Bogdan Heczko, který je historicky silně napojen na bývalého šéfa ČD a ČD Cargo Bazalu, miliardáře Holečka, nebo ostravské železniční podnikatele bratry Šuškovi.
Redakce RAILTARGET pravidelně sleduje aktuální vývoj okolo personálních změn v Českých drahách. Jako první jsme informovali o kandidatuře Michala Krapince, současného šéfa ČD Telematika (čtěte zde) a možné kandidatuře Miroslava Kupce (čtěte zde). Tyto informace potvrdil ve svém článku deník E15. Zároveň jsme jako první přinesli exkluzivně kompletní souhrn všech kandidátů, o kterých se v zákulisí mluví (čtěte zde). Informaci o kandidatuře Bogdana Heczka měla však redakce ověřenou pouze z jednoho zdroje, článek z deníku E15 proto považujeme za potvrzení zdrojů redakce RAILTARET.
Nejbližší spolupracovník Josefa Bazaly
Bogdan Heczko není pro ČD žádným nováčkem. Do vedení ČD Cargo si ho dovedl sám tehdejší šéf nákladního dopravce, Josef Bazala. Heczko nastoupil na pozici finančního ředitele a zároveň se stal členem představenstva ČD Cargo. Jejich vztah byl tak úzký, že Heczka označil tehdejší ministr dopravy Řebíček za jednoho z Bazalových nejbližších spolupracovníků.
Heczko tak získal křeslo v představenstvu národního nákladního dopravce a vydržel v něm sedět tři roky přesto, že byl v naprosto evidentním střetu zájmů. To samozřejmě nezůstalo bez povšimnutí médií, která opakovaně upozorňovala na jeho provázání na miliardáře Reného Holečka, klíčového hráče společnosti Čechofracht (později AWT Čechofracht). Ta byla v té době ve velmi úzkém obchodním vztahu s ČD Cargo, od kterého si pronajímala vozy pro realizaci svých přeprav.
Kromě toho Heczko v ČD Cargo zastával velmi důležitou pozici finančního ředitele. Právě do jeho agendy totiž spadaly i miliardové faktury kontroverzních podnikatelů Šuškových, jejichž spolupráce na plnění státních zakázek dosáhla právě za Bazalova šéfování národního dopravce naprostého vrcholu (psali jsme zde).
Heczkova a Bazalova působnost v ČD Cargo byla provázána až do poslední chvíle. Bazalův konec v roce 2010 v důsledku kauzy s prodejem vagonů a špatnými hospodářskými výsledky ČD Cargo znamenal i odvolání Bogdana Heczka z představenstva nákladního dopravce. Souběžně s tím skončilo i období zlatých časů podnikání bratrů Šuškových. V následujících letech klesaly objemy jejich zakázek. Nové vedení ČD Cargo také zjistilo řadu nedostatků v rámci včasného plnění i kvality práce Ostravských opraven a strojíren, které Šuškům patřily. Napjatá situace vyvrcholila v roce 2019, kdy byly OOS umístěny na tzv. black list ČD Cargo, kde jsou uveřejněni velmi nespolehliví dodavatelé. S odlivem státních zakázek začaly i vleklé finanční problémy bratrů Šuškových. Pokud by se Bogdan Heczko skutečně stal generálním ředitelem ČD, finanční situaci Šuškových by to mohlo významně oživit. Je snad právě toto cílem vlivových skupin okolo Josefa Bazaly?
Poskok miliardáře Reného Holečka
Jak už jsme zmínili výše, v době, kdy Heczko seděl v představenstvu ČD Cargo, byl v přímém střetu zájmů. Jeho další podnikatelské aktivity byly totiž přímo spojeny s miliardářem Réném Holečkem, který byl členem a dokonce i předsedou dozorčí rady společnosti Čechofracht. V médiích se dokonce spekulovalo i o tom, že je jedním z jejích vlastníků. Oficiálně byla společnost vlastněna anonymní firmou z Kajmanských ostrovů.
Heczko měl s miliardářem Holečkem společnou firmu ITeuro, která se zabývala podnikovými informačními systémy. Heczko společnost oficiálně řídil a spoluvlastnil, Holeček měl ale většinový podíl. Heczkovy vztahy s Holečkem korunovala i jeho mnohaletá působnost v České zbrojovce, která miliardáři Holečkovi patří. Heczko zde zastával vysoké manažerské funkce.
Jeden z původních privatizátorů Třineckých železáren Holeček měl přátelské vztahy i se samotným Bazalou. Pojily je i obchodní vztahy, které nakonec Bazalovy zlomily vaz. V roce 2006 totiž Bazala jako generální ředitel ČD prodal 500 uhelných vozů společnosti Čechofracht. Ta vagony opravila a následně je dala k užívání své dceřiné společnosti Speditrans, která je pronajala zpět ČD Cargo. Podle Jiřího Vodičky, tehdejšího předsedy představenstva ČD Cargo, měla státnímu nákladnímu dopravci tímto vzniknout škoda ve výši 326 milionů korun. Navíc zisky státního nákladního dopravce pod Bazalovým vedením klesaly, výdělky společností, které s Cargem intenzivně spolupracovaly, stoupaly. Nejvíce však stoupal zisk společnosti Speditrans, která dříve patřila právě Bazalovi. Před svým nástupem k národnímu dopravci ji prodal společnosti Čechofracht, tu měl podle tehdejších spekulací v médiích spoluvlastnit právě miliardář Holeček.
Z výše popsaného vyplývá, že Heczko by mohl být nenápadným mužem v pozadí, kterého by vlivná síť jeho kontaktů mohla chtít dosadit na klíčové místo šéfa ČD. Tento scénář by potvrzovalo Heczkovo vyjádření pro E15, ve kterém uvedl, že se do výběrového řízení přihlásil, protože zjistil, že je po jeho účasti v řízení poptávka. Mohlo se snad jednat o poptávku miliardáře Holečka?
Vazby na Jiřího Minku
Jak už jsme Vás několikrát informovali, Jiří Minka je členem dozorčí rady ČD, kolem kterého se objevila už celá řada otazníků. Začalo to jeho netransparentní nominací a pokračuje to podezřením na střet zájmů (psali jsme zde). Pro úplnost těchto vazeb je důležité zmínit, že Minku do dozorčí rady v tichosti nominovala TOP 09, na kterou má vazby jak „šedá eminence českých železnic“ Bazala, tak kontroverzní podnikatelé Šuškovi. Jde o ta samá jména, která jsme popisovali v pavučině vztahu Bogdana Heczka.
Není bez zajímavosti, že Minka je dodnes ve veřejných rejstřících uveden jako člen dozorčí rady společnosti AWT Čechofracht (psali jsme zde), tedy původního Čechofrachtu, kde působil jako předseda dozorčí rady právě miliardář René Holeček, který mohl být i jedním z vlastníků této společnosti. AWT Čechofracht dnes spadá do impéria polského státního dopravce PKP, který je přímým konkurentem jak pro ČD, tak pro ČD Cargo.
Výše popsané vazby by tak mohly odhalovat pokus o systematické ovládnutí Českých drah ze strany podnikatelských skupin, jejichž činnost byla historicky napojena na obrovské zakázky u národního dopravce.