foto: Siemens press / Public domain/ÖBB
Rakouské dráhy (ÖBB) objednaly prvních 70 jednotek Mireo z rámcové dohody na dodávku až 540 vozidel, kterou společnost Siemens Mobility získala na konci léta 2023. Vozidla budou dodána ve třech různých verzích koncem roku 2027 a začátkem roku 2028.
Představují další vývoj úspěšně zavedených a osvědčených elektrických jednotek Mireo v Evropě. Vozidlo je navrženo pro nejvyšší provozní rychlost 160 km/h a nabízí cestujícím řadu vymožeností, včetně klimatizace, Wi-Fi, bezbariérového přístupu, elektrických zásuvek, stojanů pro lyže a snowboardy, míst pro kočárky a invalidní vozíky v blízkosti dveří a prostoru pro jízdní kola.
Vozidla pro ÖBB budou širší, než jsou předchozí jednotky Mireo, které standardně používají Jakobsovo uspřádání (společné podvozky pro dva sousední vozy). Zde v zakázce pro ÖBB společnost Siemens Mobility poprvé modifikuje platformu Mireo na koncepci jednotlivých vozů s konvenčními podvozky. Ty jsou s cílem úspor energie snížením hmotnosti řešeny s vnitřním rámem.
Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility v České republice: „Na vývoji platformy Mireo od počátku aktivně pracují projektanti, vývojáři a konstruktéři z české pobočky Siemens Mobility. Oddělení Engineeringu máme v Praze, Plzni, Brně a Ostravě s 380 zaměstnanci, kteří řeší kolejová vozidla od metra, regionálních vlaků až po vysokorychlostní jednotky. Jsem velmi rád, že část týmu je zapojena i do projektu pro ÖBB.
Michael Peter, CEO globální společnosti Siemens Mobility: „Siemens Mobility má s ÖBB dlouhodobé a silné partnerství. Jsme hrdí zejména na to, že můžeme společnosti ÖBB dodat další vývoj platformy Mireo v podobě uspořádání se dvojicemi podvozků v každém voze, a tato vozidla se stanou součástí jejich nové flotily. Díky mnoha inovacím, schopnosti přeshraničního provozu a vysoké úrovni komfortu a pohodlí pro cestující budou nová vozidla Mireo přispívat k tomu, aby byla příměstská a regionální doprava ÖBB ještě atraktivnější.“
„S dalšími 70 elektrickými jednotkami pokračujeme v našem investičním programu moderního vozového parku. Nová vozidla mají rychlost 160 km/h a nabízejí lepší komfort pro cestující, bezbariérové nastupování, možnost přepravy jízdních kol a Wi-Fi. Kromě toho byl kladen zvláštní důraz na snížení spotřeby energie,“ zdůrazňuje generální ředitel ÖBB, Andreas Matthä.
Objednávka se skládá z jedenácti příměstských jednotek o délce 73 metrů a 28 jednotek o délce 106 metrů, určených pro použití v různých spolkových regionech. Objednávku doplňuje ještě 31 jednotek o délce 106 metrů, které jsou určené pro dálkovou dopravu v Alpách. Vozidla jsou vybavena evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS podle nejnovějších technických specifikací pro interoperabilitu (TSI) z roku 2023. Ve spojení s odpovídající infrastrukturou umožní tento zabezpečovací systém výrazně zkrátit intervaly mezi vlaky, což je důležitý ekonomický faktor na dopravou obzvláště silně zatížených tratích.
Lehká konstrukce vozidel Mireo a nízká spotřeba energie i systémy klimatizace využívající přírodní chladivo a tepelné čerpadlo přispívají k udržitelnosti. Elektrické jednotky Mireo jsou díky jejich nízké spotřebě energie velmi šetrné k životnímu prostředí. Hrubé stavby vozů jsou z hliníku a pro podvozky je použita nová lehká konstrukce (vnitřní rám).
Vyšší komfort pro cestující
Vozidla Mireo budou mít podvozky SF 7500, které byly vyvinuty v kompetenčním centru Siemens Mobility pro výrobu podvozků v Grazu. Na rozdíl od předchozích vozidel Mireo, ve kterých dva vozy sdílejí jeden společný Jakobsův podvozek, má každý vůz z jednotky Mireo pro ÖBB dva konvenční podvozky. Část podvozků, umístěných po celé jednotce je poháněna vysoce výkonnými trakčními motory. Ty zajišťují vozidlu akceleraci, která je optimálně vyvážena mezi dynamikou jízdy a energetickou účinností. Podvozky jsou navrženy s vnitřními rámy, a to s cílem ušetření hmotnosti a prostoru, který je využit pro uložení dalších komponent pod vozem. Tím se zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a cestující mají více místa a lepší pocit v prostoru.
Jednotky Mireo budou vyrobeny v rámci globální sítě výrobních závodů Siemens Mobility pro kolejová vozidla. Nejmodernější podvozky budou vyrobeny v kompetenčním centru Siemens Mobility v Grazu. Na vývoji vozidel Mireo (včetně této zakázky pro ÖBB) se významnou měrou podílejí čeští konstruktéři elektrické i mechanické části vozidel na pracovištích Engineeringu Siemens Mobility.
Zdroj: tisková zpráva Siemens Mobility