EU version

Analýza: Jaký dopad budou mít výsledky polských voleb na sektor dopravy?

Analýza: Jaký dopad budou mít výsledky polských voleb na sektor dopravy?
foto: Gov.pl / Public domain/Andrzej Adamczyk
31 / 10 / 2023

Výsledky polských voleb mohou zamíchat kartami v sektoru dopravy. Jaké konkrétní důsledky lze očekávat?

Ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk dosáhl rekordu, zřejmě asi nejen v Polsku. Byl ministrem nepřetržitě po dobu 8 let. Měl na starosti zhruba stejné portfolio jako v ČR. Navíc měl v gesci nejen vnitrozemskou a námořní plavbu, ale i vodní hospodářství. Posílením projektu CPK (vysokorychlostní železnice a nové letiště) a přesunem jeho bývalého náměstka a vládního zmocněnce Marcina Horaly se ve druhé části svého volebního období už VRT přímo nevěnoval.

Na druhé straně se musel věnovat letecké společnosti LOT a několikrát změnit vedení jednotlivých společností ve státních železničních firmách. Navíc, společně s ministrem státního jmění, řešil situace ve státních podnicích železničního průmyslu. Na jeho práci bude těžké navázat.

Ministr Adamczyk navíc nezaznamenal žádnou vážnější aféru. Rekordní tempo výstavby dálnic a silnic je všeobecně sdílené jako pozitivum a mluví se o něm i v České republice. Kritika se proto zaměřila na železnice, konkrétně na údajně chaotickou či nelogicky realizovanou modernizaci, stále horší výsledky ve zpoždění vlaků PKP Intercity, blokaci v liberalizaci přístupu na železniční infrastrukturu pro nestátní dopravce a také na snížení tržní kapitalizace a tržního podílu na dopravách v Polsku realizovaných PKP Cargo. Ačkoli společnost letos zaznamenala zisk, opozice upozornila, že PKP Cargo ztrácí domácí trh. V roce 2015 realizovalo PKP Cargo asi 50 % všech přeprav na železnici v Polsku, dnes je to jen třetina a Deutsche Bahn a její společnosti převáží v Polsku více než PKP. Generální ředitel holdingu PKP z časů vlád Občanské platformy Jacek Karnowski (PKP Cargo je kotovaná společnost na varšavské burze) upozornil, že tržní kapitalizace činí dnes 0,5 mld. PLN, přičemž v době jeho odchodu z firmy 2015 byla 4,5 mld. PLN.

PKP CARGO / Public domain

Dosavadní předseda Výboru pro infrastrukturu Sejmu Paweł Olszewski a také někdejší náměstek v ministerstvu infrastruktury z Občanské platformy řekl, že kdokoliv převezme resort, bude mít plné ruce práce s úklidem nepořádku. Vysokorychlostní železnice a jejich hlavní uzel, který představuje projekt nového letiště, jsou projektem konsensuálním. Liší se pohledy na jeho realizovatelnost. Občanská platforma chtěla projekt megaletiště okamžitě po volbách "podrobit revizi", Levice úplně zrušit. Požadavky nyní ustoupí do pozadí, protože týden před volbami vláda oznámila, že získala do projektu finančního investora, který bude mít podíl 49 %.

Ostrou kritiku zažila především z Levice vnitrozemská vodní doprava. Levice v čele s poslankyní Dariou Gosek-Popiołek bude požadovat odejmutí vodní dopravy a péče o vodu celkově (státní podnik Wody Polskie) z ministerstva infrastruktury ve prospěch ministerstva životního prostředí. Levice požaduje zastavení jakéhokoliv splavňování polských řek.

Díky nesporným úspěchům v rozvoji polské infrastruktury se mnoho nového v programech nenajde: Občanská koalice chce zavést nulovou sazbu DPH na veřejnou dopravu. Lidová strana jako součást Třetí cesty se chce věnovat rozvoji vodíkové dopravy a energetiky. V programu Levice se objevila paušální jízdenka v hodnotě 59 PLN/měsíc na všechny MHD a na lokální a regionální železnice po vzoru Německa a levicové uskupení slibuje rozvoj elektrické trakce.

100 bodový volební program opoziční Občanské platformy neobsahuje kromě rozšíření přístavu Gdańsk žádný prvek. Podobně je to s programem Třetí cesty.

Zdroj: Redakce

Tagy